علت سوت کشیدن یخچال
آموزش

علت سوت کشیدن یخچال چیست؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، آیا تا به حال صدایی شبیه سوت از یخچالتان شنیده اید؟! در برخی مواقع یخچال ...

نهال وحیدی | 1 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، آیا تا به حال صدایی شبیه سوت از یخچالتان شنیده اید؟! در برخی مواقع یخچال شروع به درآوردن صدایی شبیه به سوت می کند و به اصطلاح می گویند یخچال سوت می کشد اما آیا تا کنون به علت سوت کشیدن یخچال فکر کرده اید؟! در این مطلب قصد داریم تا درباره این موضوع به طور کلی صحبت کنیم.

بیشتر بدانید:

جنس بدنه یخچال از چیست ؟

همچنین در اینجا می خوانید:

  • علت سوت کشیدن یخچال ال جی
  • علت سوت کشیدن یخچال سامسونگ
  • چگونه صدای یخچال را قطع کنیم
  • علت سوت کشیدن فریزر پارس
  • علت صدای یخچال امرسان

 رفع مشکل سوت کشیدن یخچال

علت سوت کشیدن یخچال

به طور کلی علت سوت کشیدن یخچال می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و عوامل متفاوتی در این مشکل موثر باشد که در ادامه درمورد دلایل سوت زدن یخچال و همچنین راه حل های رفع این مشکل صحبت خواهیم کرد اما قبل از شروع هر بحثی باید بگوییم که صدای سوت زدن یخچال همیشه نشانه وجود مشکل یا خرابی نیست بلکه اگر طراحی یخچال شما به گونه ای باشد که فن با سرعت متغیر یا کمپرسور با راندمان بالا کار کند، در این حالت شنیدن صدای سوت از یخچال طبیعی است اما در ادامه به علت سوت کشیدن یخچال می پردازیم:

  • مسدود شدن جریان هوا
  • خرابی فن
  • شل بودن پیچ پره های فن
  • پارگی درز گیر درب یخچال
  • نشتی مبرد
  • مشکلات الکتریکی
  • فرسودگی بست و لرزه گیر ها

مسدود شدن جریان هوا

علت سوت کشیدن یخچال

در صورتی که جریان هوا در فضای کمپرسور محدود شود صدایی شبیه سوت کشیدن ایجاد شده و در نتیجه یخچال شروع به سوت زدن می کند از این رو برای رفع این مشکل باید به کمک یک برس نرم و جارو برقی، کویل های کندانسور را در قسمت پشت و پایین یخچال قرار دارند، تمیز کنید.

خرابی فن

فن ها باعث هدایت جریان هوا روی کویل ها می شوند و اگر پره های فن اپراتور یخچال آسیب ببیند یا خراب شود نمی تواند هوا را به خوبی در جریان بیاندازد و در نتیجه هوا به خوبی داخل یخچال هدایت نمی شود و سبب ایجاد صدای سوت زدن و همچنین برفک زدن یخچا فریزر می شود که در نتیجه ممکن است با برخورد تیغه ها به این یخ زدگی ها آسیب ببیند از این رو برای رفع این مشکل باید یخچال را تمیز یا تیغه فن یخچال را تعویض کنید.

علت سوت کشیدن یخچال

شل بودن پره های فن

اگر پره های فن به خوبی سفت نشوند نیز سبب ایجاد صدا از یخچال شده پس هنگام تعویض و نصب آن ها به سفت شدن پره ها دقت کنید.

پارگی درزگیر های درب یخچال: از دلایل دیگر سوت زدن یخچال مشکل درزگیر ها است. اگر درزگیر ها پاره یا شل شده باشند، هوا وازد یخچال شده و در نتیجه کمپرسور مجبور به فعالیت بیشتر می شود پس صدایی شبیه به سوت زدن ایجاد شده و باید برای حل شدن این مشکل درزگیر ها را تعویض کنید .

نشتی مبرد

از دلایلی که سبب می شود کمپرسور بیشتر کار نشتی مبرد است که رفع این مشکل فقط توسط تعمیرکار امکان پذیر است.

علت سوت کشیدن یخچال

مشکلات الکتریکی

اگر قطعات الکتریکی یخچال دچار مشکل شده باشد قطعا صدای سوت زدن از یخچال شنیده می شود و برای حل این مشکل باید اتصالات یخچال مانند سیم کشی برق و کابل ها را بررسی کنید و در صورتی که هر کدام از قطعات آسیب دیده بودند آن ها را تعویض یا تعمیر کنید.

فرسودگی بست و لرزه گیر ها

هنگامی که بست و لرزه گیر هایی که موتور یخچال را به بدنه وصل می کنند، فرسوده و کهنه شوند این موضوع سبب جدا شدن موتور از بدنه شده در نتیجه اگر علت سوت زدن یخچال در این مورد بود باید این قطعه ها را تعویض کنید و قطعه نو را جایگزین کرده تا مشکل سوت زدن یخچال حل شود.

چگونه صدای یخچال را قطع کنیم؟

علت سوت کشیدن یخچال

اگر یخچال شما هم‌ دائما صداهای آزاردهنده دارد از این چند روش این مشکل را حل کنید در واقع برای پاسخ به این که چگونه صدای یخچال را قطع کنیم باید بگوییم که ابتدا:

  • به منبع صدا گوش دهید، اگر صدا از قسمت پایین یخچال بود احتمالا ظرف تخلیه شل شده اگر صدا از پشت یخچال بود ممکن است در تایمر یخ زدایی یا فن کندانسور و همچنین کمپرسور دستگاه مشکلی پیش آمده باشد و اگر صدای بلندی از داخل یخچال می شنوید قطعا مشکل از فن اپراتور است که هوا را در فریزر و یخچال جریان می اندازد در نتیجه بعد از آشنایی با علت قطع نشدن صدای یخچال می توانید از چند روشی که در ادامه به آن ها می پردازیم توجه کنید:
  • اگر ظرف تخلیه شل شده بود کافی است با ابزار های مرتبط آن را سفت کنید و صدای طبیعی یخچال را برگردانید.
  • اگر صدایی مانند تیک‌تاک یا خراشیدن شنیدید وجود مشکل از تایمر یخ زدگی‌است که باید توسط متخصص تعمیر شود.
  • خرابی فن کندانسور می تواند صدایی در قسمت بیرونی و پشت یخچال ایجاد کند پس باید یخچال را از برق بکشید و دریچه های لاستیکی را بررسی کنید تا پاره یا ساییده شده نباشند همچنین با یک برس نرم کثیفی ها را پاک کنید.

چرا یخچال بعد از جا به جایی سوت می کشد!؟

اگر یخچال را بدون هیچگونه اطلاعاتی از روش های غیر اصولی جا به جا کرده باشید پس در نتیجه صد در صد قسمتی از آن را دچار مشکل کردید که نتیجه آن سوت زدن یخچال خواهد بود و می تواند دلایل بروز این مشکل مواردی مانند ورود هوا به مبرد در اثر جا به جایی یخچال باشد و باعث ایجا جریان نا منظم مبرد و صدای سوت شود پس برای رفع این مشکل چند ساعت یخچال را خاموش کنید و پس از تخلیه هوای اضافی و ته نشین شدن مبرد دوباره آن را روشن کنید.

همچنین اگر قطعاتی مانند کمپرسور، فن اپراتور و فن کندانسور آسیب ببینند یا شل شوند می تواند از علت سوت کشیدن یخچال باشند که در نتیجه باید همانطور که گفتیم هر کدام از قسمت ها را بررسی کنید و در صورت نیاز از یک تعمیر کار کمک بخواهید.

به طور کلی فرقی نمی کند برند یخچال شما خارجی باشد یا ایرانی در واقع دلایل گفته شده این مطلب همگی می توانند سبب سوت زدن یخچال های هر برندی شوند به طور مثال علت سوت کشیدن یخچال سامسونگ و یا علت سوت کشیدن یخچال ال جی که دو برند بسیار محبوب در زمینه لوازم خانگی و سایر تجهیزات هستند، می تواند شامل خرابی کمپرسور، تراز نبودن یخچال، باز بودن درب یخچال در طولانی مدت، خرابی درزگیر ها و یا خرابی کندانسکر باشد همچنین سایر دلایلی که در این مطلب گفتیم می تواند در سوت کشیدن یخچال های این برند و سایر برند ها موثر باشند.

علت صدای یخچال امرسان با سایر برند ها یکسان است؟!

یکی از مشکلات رایج در انواع یخچال ها وجود سر و صدای آن ها است و تا زمانی که این صدا آزار دهنده نشود معمولا به آن توجهی نمی شود اما درباره برند ایرانی محبوب امرسان هم باید بگوییم که این برند یخچال های خوب و با کیفیتی تولید می کند اما اگر سوال این است که علت صدای یخچال امرسان با سایر برند ها متفاوت است یا نه باید بگوییم که به طور کلی یخچال های هر برندی تقریبا عملکرد های مشابه ای دارند و فقط از نظر شکل ظاهری و یک سری نکات ریز با هم متفاوت هستند از این رو پس می توان گفت از دلایل سر و صدای یخچال امرسان یا هر برند دیگر می توان به  کمپرسور، فن کندانسور اشاره کرد البته خوب است این را هم بدانید که قطعات زیادی در یخچال کار می کنند و وجود صدا در آن طبیعی است و این صدا تا زمانی که برای ساکنین آزاردهنده نباشد، مشکلی ایجاد نمی کند. در یخچال های جدید امرسان و سایر برند ها فن کندانسور وجود دارد که باعث خنک شدن سیم پیچ های کندانسور می شود و همچنین موتور اپراتور، فن کندانسور و کمپرسور جزو قطعاتی هستند که به طور همزمان با هم کار می کنند و می توانند به عنوان عامل اصلی سر و صدا در نظر گرفته شوند. البته یکی دیگر از قطعات موثر در این موضکع می تواند گرومت فن اپراتور باشد در واقع فن اپراتور از سایر قسمت ها جدا شده و توسط گرومت باعث جلوگیری از لرزش یخچال می شود و اگر گرومت فرسوده و قدیمی شده باشد می تواند سبب سر و صدای بیش از اندازه یخچال شود.

علت سوت کشیدن فریزر پارس چیست؟

فریزر پارس

امروزه در اکثر فریزر هایی که برفک‌ نمی زنند سیستم هشدار تعبیه شده و از طریق آن می توانید متوجه وجود مشکل در فریزر شوید از این رو اگر به دنبال علت سوت کشیدن فریزر پارس یا بوق زدن آن هستید خوب است بدانید که این موضوع می تواند به دلایل زیر مربوط شود:

  • خرابی برد یخچال فریزر پارس
  • خاموش بودن طولانی مدت یخچال فریزر پارس
  • باز ماندن درب یخچال
  • خرابی لاستیک و درزگیر یخچال
  • پایین بودن درجه یخچال
  • خرابی موتور فن اپراتور
  • خرابی کمپرسور
  • خرابی کندانسور
  • خرابی فن کندانسور
  • خرابی تیغه فن
  • تراز نبودن یخچال

در واقع تمام موارد گفته شده می تواند در سر و صدا و سوت زدن یخچال پارس یا هر برند دیگری تاثیر داشته باشد پس برای رفع مشکلات سر و صدا در یخچال ها ابتدا باید محل اصلی صدا را بیابید سپس به کمک‌ یک‌ متخصص و تعمیرکار این مشکلات را رفع کنید زیرا تعمیرات لوازم‌ خانگی باید توسط فردی انجام شود که اطلاعات کافی درباره آن وسیله را داشته باشد تا به سایر قطعات آسیب وارد نشود.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟