خانه هوشمند

نقش هوش مصنوعی در صنعت لوازم خانگی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، هوش مصنوعی در بسیاری از صنایع انقلاب به پا کرده و صنعت لوازم خانگی از این ...

نفیسه رحیمی | 10 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، هوش مصنوعی در بسیاری از صنایع انقلاب به پا کرده و صنعت لوازم خانگی از این قاعده مستثنی نیست. به کمک هوش مصنوعی، محصولات خانگی هوشمند تر شده و با کارایی بهتری در اختیار کاربران قرار می گیرند.

دیدن این تصاویر را از دست ندهید:

پیش‌بینی هوش مصنوعی از ظاهر محصولات لوازم خانگی در 10 سال آینده + تصاویر

گرچه لوازم خانگی مجهز به هوش مصنوعی، تازگی نداشته و البته آنچه در این زمینه نیز مشاهده می‌شود، تمام واقعیت هوش مصنوعی نیست. در واقع آنچه که امروز به نام هوش مصنوعی یا همان AI در دسترس کاربر قرار گرفته نمیتواند واقعیت این فناوری پیشرفته باشد و باید منتظر ماند و در آینده دید که چه اتفاقاتی در این حوزه خواهد افتاد.

نقش هوش مصنوعی در صنعت لوازم خانگی روز به روز پر رنگ تر می شود و محبوبیت لوازم خانگی های مبتنی بر هوش مصنوعی به دلیل امکانات بالا و کارایی بهتر بسیار بیشتر شده است. شخصی سازی، کنترل از راه دور، بهینه سازی مصرف انرژی، شناسایی سریع مشکلات و خرابی دستگاه و تعمیر زود هنگام، ایمنی بالا، کاربری راحت و … تنها بخشی از مزایای هوش مصنوعی در صنعت لوازم خانگی است.

هوش مصنوعی چیست ؟

هوش مصنوعی در واقع به معنای اتصال چندین دستگاه اینترنت اشیا و توانایی یادگیری و پردازش برتر بوده که در مقابل هوش طبیعی که توسط انسان ها به نمایش گذاشته می شود، قد علم کرده و به دنبال پیشی از آن است. در واقع هوش مصنوعی دستگاه و ماشین ها را قادر می سازد تا شبیه به انسان ها بیندیشند و عمل کنند.هوش مصنوعی در صنعت لوازم خانگی طی سال های اخیر تاثیر به سزایی داشته و امروزه شاهد انواع و اقسام لوازم خانگی هوشمند و توسعه خانه هوشمند هستیم.

دستگاه های خانه هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی با AI می توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند و براساس اطلاعاتی که به دست می آورند، در یادگیری رفتارهای بشر  بهتر عمل کنند. داده های جمع آوری شده (Data collected) برای پیش بینی رفتار کاربران و توسعه آگاهی موقعیتی یا به عبارت دیگر درک اولویت های کاربر و تغییر پارامترها براساس آن، استفاده می شوند.

خانه هوشمند چیست؟

نقش هوش مصنوعی در صنعت لوازم خانگی

خانه هوشمند این امکان را برای ساکنین خانه فراهم کرده تا وسایل خانه خود را با کمک گجت ها و ابزارهای مختلف از راه دور کنترل کنند. خانه هوشمند می تواند از طریق اینترنت اشیا (IoT)  ارتباط برقرار کرده و یا به کمک هوش مصنوعی، فکر و عمل کنند.

اگر بخواهیم به طور دقیق تر بگوییم،  خانه هوشمند یعنی مجموعه ای از سرویس ها و دستگاه های مرتبط که به طور خودکار به قوانین از پیش تعیین شده پاسخ می دهد و از راه دور و با استفاده از برنامه های گوشی هوشمند قابل دسترس و مدیریت باشد. ضمن این که هشدار یا پیام هایی را برای کاربران ارسال کنند.

خانه هوشمند از فناوری های هوش مصنوعی (AI) و اینترنت اشیا (IoT) برای جمع آوری و تحلیل داده و اطلاعات بهره می برد. کند. این داده ها برای بهینه سازی زیر ساخت های خانگی، خدمات آب و برق و … مورد استفاده قرار می گیرد تا زندگی روزمره بشر را راحت تر کند.

مفهوم اینترنت اشیا و هوش مصنوعی در خانه هوشمند

نقش هوش مصنوعی در صنعت لوازم خانگی

شرکت های پیشگام این حوزه نظیر گوگل، آمازون و اپل تمرکز ویژه ای بر روی دستیاران هوشمند خود و هوش مصنوعی در اتوماسیون خانگی دارند.سیری، گوگل اسیستنت یا الکسا از نام شناخته شده ای این حوزه تلقی می شوند. قطعا می توان گفت در آینده ای نزدیک،  ادغام اینترنت اشیا و هوش مصنوعی را در هر دستگاه خانگی می توان یافت. اما سوال این جاست که اینترنت اشیا و هوش مصنوعی در حوزه خانه هوشمند به چه مفهومی است و چه کاربردی دارد؟

هوش مصنوعی یک قابلیت یا ویژگی است که به کامپیوتر اجازه می دهد تا فعالیت های خاصی را برای بشر به طور خودکار انجام دهد. توانایی داشتن یک ساختار برای انجام وظایف معمولا با داده هایی که توسط تعدادی از روش های یادگیری عمیق و ماشینی تعیین می شوند.

نقش هوش مصنوعی در صنعت لوازم خانگی

اینترنت اشیا یک فناوری است که به دستگاه و وسایل متصل به اینترنت اجازه می دهد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. در نتیجه آن ها می توانند از راه دور عمل کنند یا داده های مربوط به وضعیت فعلی خود را مخابره و به دستورهای صوتی پاسخ دهند. تمامی لوازم برقی خانه مانند یخچال فریزر، لباسشویی، پنکه، سیستم های روشنایی و یا هر وسیله ای که دارای تجهیزات الکترونیکی قابل توجهی هستند، می توانند در این ساختار قرار بگیرند.

در خانه ها هوشمند، ساختار یا الگو اینترنت اشیا داده ها را ارائه می کند و هوش مصنوعی از این داده های برای اجرای عملکرد خاصی استفاده می کند تا زندگی بشر را آسان تر کند.

در واقع، دستگاه های هوشمند با ادغام هوش مصنوعی و اینترنت اشیا از راه دور به دستورات صوتی کاربر و یا یک فرمان از پیش تعیین شده، پاسخ می دهند. به عنوان مثال ترموستات گوگل Nest توانایی یادگیری این را دارد که مردم چگونه در طول روز از آن استفاده می کنند و از این داده ها برای تنظیم خودکار دما طی شبانه روز بهره می برد تا افراد در مواقعی که در خانه هستند، احساس راحتی کرده و در صورت نبود، از مصرف بهینه انرژی اطمینان حاصل کنند.

چند کاربرد هوش مصنوعی در صنعت لوازم خانگی

کاربرد هوش مصنوعی در صنعت لوازم خانگی

کاربرد هوش مصنوعی در صنعت لوازم خانگی  به وفور دیده می شود و همان طور که اشاره شد، در آینده ای نزدیک، شاهد استفاده بیشتر هوش مصنوعی و ادغام آن با اینترنت اشیا در تمامی محصولات برقی خانگی خواهیم بود. در حال حاضر هوش مصنوعی تاثیر به سزایی در زندگی بشر داشته و باعث شده تا سبک زندگی افراد تغییر کند.

همه ما به طور روزمره با انواع و اقسام وسایل برقی مانند یخچال فریزر، ماشین لباسشویی، جاروبرقی و … سر و کار داریم و مطمئنا پیشرفت فناوری این محصولات و هوشمند تر شدن آن ها می تواند تا حد زیادی زندگی بشر را تحت تاثیر قرار دهد و به کاهش مصرف انرژی، صرفه جویی در وقت و … کمک کند.

خدمات خانه هوشمند

خدمات خانه هوشمند

کاربرد هوش مصنوعی در صنعت لوازم خانگی بسیار گسترده بوده و ظهور آن در این صنعت تحولات زیادی را به همراه داشته است. حدود یک دهه بیش افراد برای جستجوی کانال مورد علاقه خود باید از صدها دکمه و کنترل استفاده می کردند اما با ورود تلویزیون های هوشمند و یا به عبارت صحیح تر، استفاده از فناوری هوش مصنوعی در تلویزیون دیگر نیاز به کنترل ندارید و با کمک گوشی همراه خود می توانید به راحتی و از طریق فرمان های صوتی، این کار را انجام دهید.

نقش هوش مصنوعی در صنعت لوازم خانگی

تنظیم و کنترل دما محیط خانه به لطف توسعه هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در محصولات خانگی راحت تر شده و در واقع کمک می کند تا لوازم اطراف خود را شخصی سازی کنید. یخچال های جدید عرضه شده به بازار از توانایی کنترل و مدیریت محتویات داخل خود برخوردار هستند و در صورت نیاز می توانند مواد غذایی مناسب برای شام را به کاربر پیشنهاد دهند، این بخچال ها می توانند به کاربر بابت کمبود مواد غذایی هشدار دهند و دیگر نیازی به تهیه لیست خرید در فروشگاه نیست!

دستیارهای هوشمند

نقش هوش مصنوعی در صنعت لوازم خانگی

یکی دیگر از جنبه های استفاده از هوش مصنوعی در صنعت لوازم خانگی و خانه هوشمند، ظهور دستیارهای هوشمند است. این دستیار ها ابزار هایی هستند که توسط نرم افزار بارگذاری می شوند و به افراد در دسترسی به اطلاعات، کنترل وسایل خانه و … کمک می کنند.

این دستیارهای مبتنی بر هوش مصنوعی از دستورات صوتی برای انجام وظایف استفاده می کنند و از مدل های موجود آن می توان به گوگل اسیستنت، کورتانا، سیری و الکسا اشاره کرد. این دستیار های شخصی در ابتدا دستورات صوتی را پذیرفته و سپس آن ها را برای انجام وظایف ترجمه می کند. تمامی این فرآیند براساس یادگیری ماشینی انجام می شود.

تمیز کننده های هوش مصنوعی

تمیز کردن خانه یکی از اموری است که نمی توان از آن صرف نظر کرد و افراد معمولا مدت زمان زیادی را صرف این کار می کنند اما چاره چیست؟ هوش مصنوعی در این حوزه نیز تغییرات زیادی ایجاد کرده و در واقع به کمک افراد آمده است. در حال حاضر جاروبرقی های شخصی هوش مصنوعی مانند  Roomba  به بازار عرضه شده اند که از قابلیت نقشه برداری خانه برخوردار هستند.

جاروهای هوشمند می توانند با اسکن متراژ خانه و شناسایی موانع، بهتر مسیر را برای تمیز و ضدعفونی کردن خانه فراهم کنند.

سایر لوازم خانگی هوشمند

محدودیتی در هوش مصنوعی وجود ندارد و در حال توسعه به تمامی بخش های زندگی بشر است. هوش مصنوعی ارتباط مستقیمی با امنیت و ایمن خانه دارد، زیرا الگوریتم های هوش مصنوعی از توانایی تشخیص بالا رفتن دمای بیش از حد وسایل و محیط برخوردار بوده و می تواند از بروز حادثه جلوگیری کند. این قابلیت در وسایلی مانند توستر، فر، قهوه ساز، ساندویچ ساز و … بسیار کمک کننده است و در صورت بروز هر گونه مشکل، دستگاه به صورت خودکار خاموش می شود.

کاربرد هوش مصنوعی در حمام و لاندری روم

کاربرد هوش مصنوعی در صنعت لوازم خانگی

تعیین دمای مناسب و گرم کردن آب در حمام برای روزهای سرد زمستان کار زمان بری است اما اینترنت و هوش مصنوعی در این بخش نیز ورود کرده و به کمک بشر آمده است. روش کار بدین گونه است که به کمک اینترنت، اطلاعات مربوط به آب و هوا و شرایط اقلیمی به دست می آید و الگوریتم براساس این اطلاعات، دمای مناسب آب را تعیین می کند.

ماشین لباسشویی های هوشمند و خودکار از جمله مواردی است که می توان در این لیست قرار داد. به راحتی می توانید لباسشویی خود را از راه دور و با کمک گوشی هوشمند کنترل کرده و تنظیمات مربوط به آن را انجام دهید. در برخی از کشورها مانند ژاپن نیز اتو هوشمند روانه بازار شده و همان طور که مشاهده می کنید، سبک زندگی بشر در حال تغییر است و تکنولوژی های برای ایجاد زندگی راحت و بهتر در حال پیشرفت هستند.

کلام آخر

در پایان می توان گفت که نقش هوش مصنوعی در صنعت لوازم خانگی بسیار قابل توجه است و محصولات خانگی به کمک هوش مصنوعی و اینترنت اشیا روز به روز در حال هوشمند تر شدن هستند. آینده صنعت لوازم خانگی با هوش مصنوعی و اینترنت اشیا گره خورده و این بدین معنا است که زندگی بشر با این فناوری ها راحت و لذت بخش تر می شود.

انتهای پیام/

 

نظر شما چیست؟