علت بوی بد کولرگازی
آموزش

علت بوی بد کولرگازی چیست ؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، با نزدیک شدن به تابستان، قطعا استفاده از کولر در خیلی از مناطق شروع شده و ...

نفیسه رحیمی | 11 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، با نزدیک شدن به تابستان، قطعا استفاده از کولر در خیلی از مناطق شروع شده و ممکن است برخی موارد هنگامی که کولر شما روشن است متوجه بویی ناخوشایند شوید اما علت بوی بد کولرگازی چیست؟! در این مطلب همراه ما باشید تا علاوه بر این موضوع با موضوعات زیر نیز آشنا شوید:

  • علت بوی ماهی دادن کولر گازی
  • بوی پلاستیک سوخته از کولر
  • بوی “فاضلاب” از کولر گازی
  • علت بوی سوختگی از کولر گازی
بیشتر بدانید:

بهترین محل نصب کولر گازی کجاست/ نکات مهم در نصب کولر گازی به همراه فیلم

همانطور که گفتیم ممکن است هنگامی که کولر شروع به فعالیت می‌کند متوجه بوی نامطبوعی از آن بشوید که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد پس اگر به دنبال علت بوی بد کولر گازی هستید این مطلب را تا انتها بخوانید.

بوی نا مطبوع در کولر گازی

اگر از کولر بو های نامطبوعی حس کردید احتمال اینکه در کولر کپک زده باشد وجود دارد زیرا رطوبت بالا در سطح اوپراتور و یا کویل پنل داخلی این وسیله می تواند محل خوبی برای تولید انواع کپک و قارچ در کولر گازی شوند که به این منظور باید به روش های زیر اقدام به حل این مشکل کنید:

  • سرویس کولر
  • تمیز‌کردن کولر
  • تعویض فیلترهای سیستم تهویه

☆ خوب است بدانید که اگر‌هوای محلی سیستمAc  وجود داشته باشد، ذرات و آلودگی های هوا بیشتر است در نتیجه به صورت منظم باید گرد و خاک را از بین ببرید.

☆ استفاده از سیستم های رطوبت گیر می تواند از بروز کپک ها جلوگیری کند.

بوی دود اگزوز از کولر گازی

درون کولر گازی از نوعی روغن استفاده می شود که سبب کارکرد بهتر موتور دستگاه شده و اگر‌ بوی دود اگزوز از کولر شما خارج شد به این معنا است که روغن داخل کولر نشتی دارد که باید مشکل را توسط متخصص مخصوص در این زمینه حل کنید.

بوی دود سیگار از کولر گازی

اگر‌ مدام در خانه سیگار بکشید، بوی باقی مامده از دود سیگار در فیلتر و اوپراتور پنل داخلی انباشته می شود و یکی از دلایل دیگر بوی بد کولر گازی همین مسئله است و به همین دلیل هنگامی که سیستم‌را روشن می‌کنید بوی سیگار را حس می‌ کنید پس برای رفع این مشکل می‌توانید از روش های زیر استفاده کنید:

  • اقدام به تعویض فیلتر
  • تمیز کردن کولر گازی
  • سیگار کشیدن خارج از منزل

علت بوی سوختگی از کولر گازی

علت بوی بد کولرگازی

اگر‌ بویی مانند بوی سوختن چیزی هنگام فعالیت کولر گازی احساس کردید احتمالا علت این مشکل می تواند بیش از حد گرم شدن موتور و ذوب شدن برخی قطعات پلاستیکی باشد همچنین ممکن است این مشکل مربوط به سیم کشی ایجاد شده باشد پس در صورت احساس این بو خیلی سریع کولر را خاموش کنید و از یک متخصص بخواهید تا سیستم شما را بررسی کند و متوجه علت بوی سوختگی از کولر گازی شوید.

بوی لاشه حیوانات در کولر‌گازی

اگر‌‌بوی لاشه حیوانات یا زباله های کثیف را از کولر گازی استشمام کردید بهتر است سریعا دستگاه را بررسی کنید زیرا ممکن است موجودی درون آن جان خود را از دست داده باشد و این بوی بد به علت وجود لاشه آن در داخل دستگاه ایجاد شود پس با یک‌ متخصص در زمینه سرویس کولر گازی تماس بگیرید

بوی جوراب از کولر گازی

از بو های نامطبوع دیگری که ممکن‌است توسط کولر گازی استشمام کنید بویی شبیه به بوی جوراب است. در واقع آب راکد یا کویل های کثیف و همچنین مخازن تخلیه آبی که مسدود شده باشند همگی‌علت های خوبی برای تولید این بوی نامطلوب هستند و تنها چاره ی کار تمیز کاری یا سرویس کولر گازی است.

بوی استون از کولر‌ گازی

اگر‌ متوجه بویی شبیه به استون از کولر گازی شدید کاملا آن را به عنوان یک هشدار جدی در نظر بگیرید و سریعا کولر را خاموش کرده و با یک متخصص تماس بگیرید زیرا علت این مشکل می تواند نشتی گاز از دستگاه باشد پس در این حالت تمام درب و پنجره ها را باز کنید و همانطور که گفتیم سریعا با یک‌ متخصص در زمینه مربوطه تماس بگیرید.

بوی “فاضلاب” از کولر گازی

یکی از مشکلات رایج در کولر گازی انباشته شدن آب فاضلاب است که از رطوبت خوا به داخل کولر گازی ایجاد می شود در صورتی که این عامل در مجاورت کولر‌گازی اتفاق بیافتد، گاز متان در کمترین حالت خود می‌تواند سبب ایجاد بوی “فاضلاب” از کولر گازی شود.

علت بوی بد داکت اسپلیت چیست؟

یکی از وظیفه اصلی داکت اسپلیت ها تهویه هوای محیط داخلی است در واقع این داکت ها هوای داخلی را جذب کرده و میکروب یا باکتری های داخل هوا را توسط فیلتر جذب کرده و هوای مطبوع را بر می‌گرداند اما در گذر زمان و وقتی که این باکتری یا میکروب ها روی فیلتر انباشته شوند باعث ایجاد بوی نامطبوعی شده. انواع حشرات و حیوانات ریز نیز قابلیت این را دارند که وارد داک اپلست شوند و وقتی که نمی توانند از آن جا خارج شوند در همان جا جانشان را از دست داده و لاشه آن ها نیز یکی دیگر از علت های بوی بد داکت اسپلیت است.

چگونه بوی بد کولر گازی را از بین ببریم؟

اگر شما هم احساس کردید که بو های نامطبوعی از کولر گازی استشمام می‌کنید زمان آن‌رسیده تا از شر آن ها خلاص شوید همانطور که گفتیم این بو ها معمولا به دلایل مختلفی مانند انواع قارچ یا کپک ها،انباشته شدن لاشه حشرات، وجود لاشه حیوانات کوچک، نشت گاز و… اتفاق می افتد پس برای رفع این‌ مشکلات بهتر است مراحل زیر را انجام دهید:

کولر‌ گازی را چک کنید!

با توجه به شکل و مدل تهویه، سرپوش و پنل های دسترسی به دستگاه را بردارید و به کمک چراغ قوه داخل دستگاه را بررسی کنید .

اگر‌تهویه پنجره ای دارید دستگاه را از کنار پنجره بردارید همچنین‌پنل های دسترسی را باز کنید و به بررسی داخل آن‌ بپردازید.

علت بوی بد کولرگازی

واحد تهویه هوا را تمیز‌ کنید

اگر شاهد هر‌گونه لاشه حیوانات، کپک، قارچ و… هر میزی درون کولر بودید یک دستکش لاتکس بپوشید و آن را از کولر خارج کنید و بعد از انجام این کار داخل کولر را توسط ترکیب کف دار تمیز کنید برای این کار ابتدا:

بگذارید کف روی کویل ها به مدت ۱۵ دقیقه بماند.

کویل را شستشو دهید

کویل را با آب شسته و این شستشو تا زمانی که آب تمیز از کویل بیرون بیاید ادامه دهید.

☆ در صورت نیاز مراحل شستشو را تکرار کنید.

علت بوی بد کولرگازی

لوله کندانس را بشویید

لوله تخلیه کندانس دستگاه را با ترکیباتی مانند انواع سفید کننده، سرکه و آب داغ بشویید و آب را با فشار از داخل لوله رد کنید سپس‌صبر کرده تا لوله خشک شود.

☆خوب است قبل از نصب لوله، یک‌ سه راهی تمیز کننده را برای تمیز کاری های بعدی نصب کنید.

تشت تخلیه را تمیز کنید

سینی تخلیه را بردارید و با آب داغ و صابون به خوبی بشویید همچنین از ترکیب سفید کننده و سرکه برای از بین بردن هر گونه قارچ استفاده کنید و در نهایت سینی را خشک‌ کرده و دوباره نصب کنید.

The cause of the bad smell of the air conditioner

تعویض فیلتر ها

اگر فیلتر ها قابل استفاده مجدد هستند می توانید توسط آب داغ و صابون به همراه سفید کننده به خوبی بشویید و خشک کنید تا دوباره نصب شوند اما در غیر این صورت بهتر است هر چند وقت یکبار به فکر تعویض فیلتر ها باشید.

☆ با انجام این‌ مراحل به احتمال ۹۰ درصد بو از کولر گازی خارج شده و دیگر هنگام استفاده بویی به مشامتان نمی رسد اما اگر تمام مراحل را انجام دادید و باز هم بو حس کردید بهتر است از یک متخصص بخواهید تا داکت را بررسی کند.

بوی پلاستیک سوخته از کولر

به طور کلی بوی سوختگی در کولر گازی علت های متفاوتی دارد اما یکی از علت های آن مرتبط با موتوراست پس اگر بوی پلاستیک سوخته از کولر گازی را احساس کردید قطعا موتور کولر داغ کرده سبب سوختن قطعات داخل ان شده که نتیجه آن بویی شبیه به سوختگی است. در برخی موارد ممکن است این بو مربوط به دستگاه شما نباشد و یک منبع نزدیک به کولر شما در حال سوختن باشد  و بوی سوختگی از راه های مختلف وارد کولر و در نتیجه خانه شما شود

علت بوی ماهی دادن کولر گازی چیست؟

اگر‌می خواهید بدانید که علت بوی ماهی دادن کولر گازی چیست فقط باید به دنبال از بین بردن انواع کپک، باکتری و لجن ها باشیو زیرا محیط های مرطوب محل خوبی برای رشد باکتری و کپک ها هیتند در نتیجه در کولر گازی اگر سینی تخلیه در دراز مدت تمیز نشود ممکن است باعث بروز انواع قارچ و کپک در خودش باشد پس اگر‌بوی ماهی از کولر استشمام کردید بهتر است ابدا سینی تخلیه را به خوبی توسط محلول آب داغ، صابون، سرکه سفید و سفید کننده تمیز کنید و با فشار آب هر گونه کثیفی روی آن ها را از بین ببرید تا از شر بو هایی شبیه به بوی ماهی، بوی تخم‌ مرغ گندید و…. خلاص شوید.

☆ به طور کلی سرویس به موقع و سالیانه کولر گازی می تواند از بروز هر نوع مشکلی جلوگیری‌ کند و دیگر‌ دچار مشکلاتی نظیر بوی بد کولر، خرابی و… نشوید همچنین با سرویس به موقع و تمیز کاری صحیح می توانید عمر دستگاه را نیز افزایش داده و عملکرد آن را نیز بهبود دهید پس قبل از این که بو هایی این چنین از کولر حس کنید یا مشکلی در عملکرد آن ببینید خودتان به طور سالیانه آن را سرویس کنید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟