آموزش

علت کار نکردن دور تند کولر آبی چیست؟

کولر آبی یکی از پر استفاده ترین لوازم سرمایشی منزل به شمار می رود و در ادامه به علت کار نکردن دور تند کولر آبی می پردازیم.

یاسمن داودیان | 10 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»،  کولر آبی یکی از پر استفاده ترین لوازم سرمایشی منزل به شمار می رود که عده ای زیادی استفاده از آن را به کولرهای گازی ترجیح می دهند اما لازم به ذکر است که این دستگاه هم مشکلات متعددی دارد که کارکرد آن را دچار اختلال می کند. در ادامه به علت کار نکردن دور تند کولر آبی می پردازیم.

بیشتر بدانید:

علت صدای زیاد کولر آبی چیست؟ / آموزش رفع سر و صدای کولر

 

در مطلب علت کار نکردن دور تند کولر آبی به موضوعات زیر هم اشاره شده است:

  • علت کار نکردن دور کند کولر آبی
  • علت روشن شدن کولر با دور تند
  • چرا دور تند و کند کولر یکی شده
  • علت لرزش کولر آبی
  • علت صدای موتور کولر آبی
  • علت صدای جیر جیر کولر آبی
  • رفع صدای جیر جیر کولر آبی

 

کار نکردن دور تند کولر آبی از جمله مشکلات شایعی است که برای این دستگاه رخ می دهد. علت های زیادی سبب بروز این مشکل می شود اما مهم ترین آن، عدم کارکرد کلید گریز از مرکز می باشد. در صورتی که کلید گریز از مرکز این دستگاه دچار مشکل شود لازم است نسبت به تعویض و تعمیر آن اقدام کنید.

خرابی سیم پیچ راه انداز از علت های کار نکردن دور تند کولر آبی به شمار می رود که منجر به حرکت کند آن می شود.

علت کار نکردن دور تند کولر آبی چیست؟

یکی دیگر از دلایل کار نکردن دور تند کولر آبی، عدم روغن کاری موتور سیستم آن می باشد. سرویس کولر آبی به طور منظم و روغن کاری از جمله اقداماتی است که همواره بازدهی و راندمان کولر آبی را بالا می برد.

به صورت کلی علت کار نکردن دور تند کولر آبی شامل موارد زیر می شود:

  1. سوختن خازن دستگاه
  2. شل شدن تسمه کولر آبی
  3. نیم سوز شدن سیم پیچی مربوط به دور تند کولر آبی
  4. قطع شدن سیم های دور تند کولر
  5. پاره شدن سیم های داخل استاتور دستگاه
  6. سوختن سیم پیچی های راه اندازی کولر آبی
  7. قطع شدن اتصالات بین سیم پیچ راه انداز و کلید گریز از مرکز کولر آبی

علت کار نکردن دور کند کولر آبی

علت کار نکردن دور تند کولر آبی چیست؟

علت کار نکردن دور کند کولر آبی شامل چندین مورد می شود که در ادامه توضیحات مختصری هم در خصوص آن ارائه می دهیم.

نقص کلید در خاموش و روشن کولر آبی

یکی از مهم ترین دلایلی که سبب بروز خرابی در کلید کولر آبی می شود قطع و یا خراب شدن فیوز است.  برای بررسی آن باید با استفاده از فاز متر مسیر ورود و خروج فاز به فیوز را چک کنید.

خرابی کلید تبدیل کولر آبی

کلید تبدیل کولر آبی

در صورتی که کلید تبدیل کولر آبی خراب شده باشد لازم است آن را با مولتی متر تست کنید و برای رفع آن باید کلید تبدیل را تعمیر و یا در صورت لزوم تعویض نمایید.

جدا شدن سر سیم از صفحه کلید

جدایی سر سیم از صفحه کلید دستگاه منجر به کار نکردن دور کند کولر آبی می شود. در این حالت احتمالا سر سیم مربوط به دور کند، از پایه مخصوص low جدا شده است و شما باید سیم مورد نظر را به محل اتصالش باز گردانید تا این مشکل رفع شود.

شل شدن تسمه کولر آبی

در صورتی که کولر آبی را بدون سرویس کردن آن روشن نمایید مشکلات متعددی برای آن به وجود می آید. یکی از این آن شل شدن تسمه است. لازم به ذکر است که تسمه ها تنها باید به اندازه یک بند انگشت آزاد باشند و در غیر این صورت کارکرد خود را از دست می دهند.

اشکال در سیم پیچی موتور کولر آبی

اشکال در سیم پیچی دستگاه یکی از مهم ترین علت هایی است که سبب کار نکردن دور کند کولر آبی می شود و در مواقعی باعث نیم سوز شدن و یا حتی سوختن کامل کولر آبی شود.

مشکل در سیم کشی ساختمان

در صورتی که موتور کولر آبی سالم باشد، ممکن است ایراد از سیم کشی ساختمان باشد که در چنین وضعیتی لازم است از متخصصان این حوزه کمک بگیرید.

علت روشن شدن کولر با دور تند

سیم پیچی موتور کولر آبی

یکی از مشکلات رایجی که در کولر ایجاد می شود روشن شدن آن با دکمه دور تند است به طوری که با استفاده از دور کند دستگاه روشن نشده اما با دکمه دور تند کولر آبی به سرعت روشن می شود. به طور کلی علت روشن شدن کولر با دور تند ایراد ناشی از سیم پیچی کولر و یا پلاتین دینام دستگاه است.

چرا دور تند و کند کولر یکی شده

با علت کم و زیاد شدن دور موتور کولر آبی که از مشکلات رایج این دستگاه به شمار می رود، آشنا شدید. در مواقعی هنگام استفاده از دستگاه متوجه می شوید که تفاوتی در دور تند و کند کولر وجود ندارد و ممکن است این سوال ذهن شما را به چالش بکشد که چرا دور تند و کند کولر یکی شده؟

خراب شدن مکانیزم کلید کولر و اتصالی در کابل کشی دستگاه از مواردی است که این مشکل را به وجود می آورد. برای تشخیص هر کدام از آن ها لازم است در ابتدا از سالم بودن موتور کولر آبی مطمئن شوید.

پس از بررسی موتور کولر آبی کابل آن را بررسی کرده و اتصالی به وجود آمده در مسیر و مبدا اتصالات اعم از جعبه تقسیم، موتور کولر و پمپ کولر را پیدا کرده و این مشکل را حل کنید و در مواقعی لازم است کابل را تعویض نمایید.

در صورتی که در موتور کولر مشکلی ایجاد شده بود با تعویض قطعه پلاتین در موتور کولر و تعمیرات جزئی این مشکل حل می شود.

علت لرزش کولر آبی

علت کار نکردن دور تند کولر آبی چیست؟

علت لرزش کولر آبی به دلایل متعددی بستگی دارد که در ادامه با آن ها آشنا می شوید.

تراز نبودن کولر آبی

اصلی ترین علت لرزش کولر آبی در دور تند، تراز نبودن در زمان نصب است. جایگاه نصب کولر آبی باید صاف و هموار و بدون پستی و بلندی باشد و همچنین قرار گرفتن دستگاه بر روی پایه های مناسب بروز این مشکل را کاهش می دهد.

علت کار نکردن دور تند کولر آبی چیست؟

مسطح نبودن محل نصب کولر آبی از مهم ترین دلایل لرزش دستگاه است و چون پروانه آن تغییر حالت می دهد سر و صدا ایجاد می کند.

همان طور که پیش از این هم بیان کردیم یکی از مهم ترین نکاتی که هنگام نصب کولر آبی باید به آن توجه کنید، قرار دادن دستگاه بر روی چهار پایه فلزی است. این کار باعث ایجاد فاصله ای بین دستگاه و سطح زمین شده و از آسیب رسیدن به ایزوگام پشت بام جلوگیری می کند.

اتصال مستقیم دهانه کولر به کانال

اتصال مستقیم دهانه کولر و انتقال صدای موتور را می توان از علت های دیگر لرزش کولر آبی دانست. نصب مستقیم دهانه کولر به کانال، صدای ناشی از چرخش موتور را مستقیما انتقال می دهد. برای حل این مشکل کافی است به کمک پارچه برزنتی دهانه کولر را به کانال متصل کنید.

نصب کولر آبی روی آجر با پایه های غیر استاندارد

پیش از این ذکر کردیم که برای جلوگیری از تراز نبودن کولر باید آن را  بر روی چهار پایه قرار داد. اما لازم به ذکر است که باید از قرار دادن کولر بر روی پایه های پلاستیکی و چوبی با پایه های خیلی بلند خودداری کنید چون در این حالت دستگاه ثبات کافی نداشته و باعث لرزش می شود.

علت صدای موتور کولر آبی

علت صدای موتور کولر آبی به موارد زیر بستگی دارد:

  1. خشک شدن یاتاقان کولر
  2. خرابی یاتاقان ها
  3. خرابی تسمه پروانه کولر
  4. شل شدن پولی ها
  5. خوردگی بوشن
  6. تاب برداشتن پروانه
  7. خرابی موتور کولر آبی

علت صدای جیر جیر کولر آبی

علت صدای جیر جیر کولر آبی شامل موارد متعددی می شود که در ادامه به توضیح آن ها و همچنین رفع صدای جیر جیر کولر آبی می پردازیم.

خشک شدن یاتاقان ها

یاتاقان ها در محل اتصال پروانه کولر واقع شده اند؛ به گونه ای که پایه های پروانه در داخل آن ها قرار می گیرد. در صورتی که بلبرینگ این قطعه روغن کاری نشود، از خود صدایی تولید می کند.

برای رفع این مشکل که در اثر خشک شدن یاتاقان ها ایجاد شده لازم است آن ها را روغن کاری کنید. انجام این کار علاوه بر رفع صدای ناهنجار، عملکرد یاتاقان ها را بهبود می بخشد.

خرابی تسمه کولر آبی

خرابی تسمه کولر آبی یکی دیگر از علت های رایج صدای آزار دهنده کولر است. در صورتی که تسمه خراب باشد، نخ نما و پوسیده می شود.

تنها راهکار رفع مشکل سر و صدای کولر آبی که از خرابی تسمه ایجاد شده، تعویض این قطعه می باشد. در صورتی که تسمه را به تازگی تعویض کرده اید شل و سفت بودن آن را نیز بررسی کنید.

شل بودن پولی های کولر

پولی یکی از قطعات اساسی کولر آبی است که تسمه بر روی آن سوار می شود. وجود مشکل در پولی موجب مشکلاتی از جمله ایجاد صدای آزار دهنده، پاره شدن تسمه، تولید هوای گرم و … می شود. کولرهای آبی دو نوع پولی دارند؛ پولی پروانه و پولی موتور. گاهی اوقات صدای آزار دهنده کولر به علت شل بودن پولی می باشد.

برای رفع این مشکل تسمه کولر را خارج کرده و پیچ های آن را محکم کرده و مجددا تسمه را سر جایش قرار دهید.

نتیجه گیری

در مطلب علت کار نکردن دور تند کولر آبی به توضیح مطالبی پیرامون این موضوع نیز پرداختیم؛ تا ضمن یادگیری آن با دیگر مطالب نیز آشنا شوید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟