علت برفک زدن یخچال
آموزش

علت برفک زدن یخچال چیست و چگونه می توان با آن مقابله کرد؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، علت برفک زدن یخچال به موارد زیادی بستگی دارد که برخی از افراد از آن ها اطلاع ...

نفیسه رحیمی | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، علت برفک زدن یخچال به موارد زیادی بستگی دارد که برخی از افراد از آن ها اطلاع ندارند و در این بخش تلاش شده تا این موارد بررسی و راهکار های مقابله و برطرف کردن آن معرفی شود. برفک یخچال با عملکرد سرمایشی یخچال فریزر ارتباط مستقیم داشته و منجر به افت کارایی آن می شود.

برای بر طرف کردن مشکل یخ زدگی فریزر در ابتدا باید علت برفک زدن یخچال را پیدا کرده و سپس برای مقابله با آن اقدام کرد. برفک در اثر برخورد هوای سرد داخل یخچال با هوای گرم و مرطوب خارج یخچال به وجود می آید که در ادامه دلایل آن ذکر شده است.

علت برفک زدن یخچال

علت برفک زدن یخچال

همان طور که گفته شد، نقطه برخورد هوای سرد داخل و گرم خارج از یخچال علت برفک زدن یخچال فریزر است که عواملی مانند خرابی ترموستات و یا مناسب نبودن محل یخچال می تواند منجر به ایجاد این پیامدشود.

علت برفک زدن یخچال

  • خرابی ترموستات یخچال
  • مناسب نبودن محل یخچال و قرار گرفتن در محیط مرطوب
  • پاره شدن لاستیک دور درب یخچال و ورود هوای مرطوب و گرم

علت برفک زدن یخچال

خرابی ترموستات می تواند منجر به برفک زدن یخچال و فریزر شود که برای تعمیر و یا تعویض آن حتما باید به تعمیرکار و متخصص مراجعه کنید. خرابی ترموستات منجر به کاهش راندمان و عملکرد یخچال فریزر می شود و علاوه بر این، می تواند آسیب های جدی دیگری به محصول شما وارد کند.

کاربران باید توجه داشته باشند که پیش از بررسی ترموستات یخچال و تماس با تعمیر کار در ابتدا لاستیک دور یخچال را بررسی کنند زیرا امکان ساییدگی، پاره شدن، شل شدن و یا کنده شدن آن در دراز مدت وجود دارد و در صورت بروز هر کدام از موارد ذکر شده، هوای مرطوب وارد یخچال شده و منجر به برفک زدن یخچال می شود. برای برطرف کردن این مشکل لاستیک دور درب یخچال را هرچه سریع تر عوض کنید.

علت برفک زدن یخچال و تعویض لاستیک

همان طور که اشاره شد، مناسب نبودن محل قرار گرفتن یخچال و یا استفاده از اجاق گاز و سماور و یا حتی نور مستقیم خورشید علت برفک زدن یخچال و تداخل هوای سرد و گرم بوده که برای برطرف کردن آن، از  قرار دادن وسایل گرمایشی در کنار یخچال فریزر پرهیز کنید و یخچال را طوری قرار دهید که از پشت و کناره ها 10 سانتی متر فاصله داشته باشد. افراد در هنگان نصب کابینت ها حتما باید به محل قرارگیری یخچال فریزر توجه داشته باشند و تا حد الامکان فاصله یخچال را با وسایل گرمایشی نظیر شوفاژ یا اجاق گاز رعایت کنند.

علت برفک زدن یخچال

توجه داشته باشید که در ابتدا لاستیک دور درب و محل قرارگیری یخچال را بررسی کرده و سپس به سراغ خرابی ترموستات بروید زیرا ترموستات بسیار حساس بوده و باید برای تعمیر آن حتما به فرد متخصص مراجعه کرد. بعد از اشاره به دلایل برفک زدن و یخ زدگی فریزر حالا نوبت به راهکارهای مقابله با برفک زدن یخچال رسیده است.

راهکارهای مقابله با برفک زدن یخچال و فریزر

علت برفک زدن یخچال

پیش از اجرای راهکارهای مقابله با برفک زدن یخچال و فریزر در ابتدا باید محل برفک زدن بررسی شود و متناسب با نوع برف و یخ زدگی روش مناسب را انتخاب کرد.

1. برفک اطراف درب فریزر حاکی از عواملی نظیر باز بودن درب فریزر و یا خوب بسته نشدن کشو و یا جا یخی است که پس از بررسی کشوها و یا جا یخی باید سراغ واشر یا بست درب فریزر رفت و از سالم بودن آن ها مطمئن شد. در نهایت، پارگی و ساییدگی لاستیک دور درب فریزر نیز می تواند علت برفک زدن یخچال و فریزر باشد و هرچه سریع تر باید برای تعویض آن ها اقدام کرد.

برفک اطراف درب فریزر:  بسته نشدن کشو های فریزر و یا جا یخی،  خرابی بست یا واشر درب، پارگی ویا ساییدگی لاستیک دور درب فریزر

علت برفک زدن یخچال و فریزر

2. دمای خیلی پایین فریزر و یخچال می تواند منجر به ایجاد برفک کم شود که در تمام قسمت ها دیده می شود. یکی از راهکارهای مقابله با برفک زدن یخچال و فریزر انتخاب دمای مناسب است که توصیه می شود دمای فریزر در حدود صفر درجه فارنهایت یا منفی 18 درجه سانتیگراد و دمای یخچال در حدود 37 درجه فارنهایت یا 3 درجه سانتیگراد تنظیم شود. دمای پایین منجر می شود تا رطوبت سرد داخل یخچال پیش از دوره بعدی خنک سازی از بین نمی رود و در نتیجه این رطوبت به برفک تبدیل می شود.

وجود برفک کم در همه قسمت های فریزر: دمای پایین فریزر و یخچال

3. باز بودن طولانی مدت درب یخچال می تواند منجر به تشکیل برفک های سخت و یخ زده شود که از اطراف درب آغاز شده و سپس تمام قسمت های یخچال و یا فریزر برفک می زند که احتمال یخ زدایی برای چندین بار وجود داشته و باید برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی حتما از بسته بودن درب یخچال و فریزر اطمینان حاصل کنید.

وجود برفک سخت و یخ زده در تمامی قسمت های یخچال و فریزر: باز بودن طولانی مدت درب فریزر و یخچال

علت برفک زدن یخچال و فریزر

4. در برخی از موارد قسمت عقبی فریزر و یا سیم پیچ اواپراتور برفک می زند که از علت یخ زدن اواپراتور یخچال می توان به اختلال در چرخه یخ زدایی نام برد. اواپراتور یکی از اجزای اصلی یخچال تلقی می شود که کار اصلی آن تبدیل گاز مبرد از حالت مایع به بخار است و در نهایت منجر به سرد شدن داخل یخچال می شود.

علت یخ زدن اواپراتور یخچال و پشت فریزر می تواند مربوط به اختلال در سیستم سرمایشی دستگاه، هیتر، تایمر و یا سنسور باشد که بعد از یافتن علت آن باید برای تعمیر کردن اقدام کرد.

توجه داشته باشید که تعمیر کردن اواپراتور دستگاه از حساسیت بالایی برخوردار بوده و حتما یافتن علت یخ زدن اواپراتور یخچال و برطرف کردن اختلال آن را به یک متخصص و یا تکنسین بسپارید. برخی از افراد در جاهای مرطوب زندگی می کنند که در نتیجه این هوا وارد یخچال شده و امکان برفک زدن وجود دارد و این امری طبیعی است.

برفک قسمت عقب فریزر و اوپراتور: اختلال در چرخه یخ زدایی

 

علت یخ زدن لوله پشت یخچال و یا همان اواپراتور

علت برفک زذن یخچال و اواپراتور

همان طور که  گفته شد اواپراتور لوله های مارپیچ پشت یخچال هستند که عواملی منجر به برفک زدن آن ها می شود.در این قسمت تلاش شده تا به طور خلاصه و راحتی مخاطبان علت یخ زدن لوله پشت یخچال و یا همان اواپراتور و در نهایت علت برفک زدن یخچال ذکر شود.

علت یخ زدن لوله پشت یخچال
  • باز بودن درب یخچال و فریزر
  • پارگی، ساییدگی و خرابی لاستیک دور درب فریزر و یخچال
  • خرابی سیستم دیفراست و برفک زدایی

علت برفک زدن یخچال

بعد از بررسی علت یخ زدن لوله پشت یخچال نوبت به برطرف کردن آن می شود که معمولا این کار به صورت اتوماتیک انجام می شود. اواپراتور ها مجهز به یک المنت هستند که با توجه به دستور سیستم برفک زدایی یا دیفراست در زمان مشخصی داغ شده و یخ ها را ذوب می کند و سپس آب ذوب شده به کاسه تعبیه شده در کنار موتور رفته و در نهایت عمل خنک سازی انجام می شود.

سیستم دیفراست دارای یک تایمر بوده که وظیفه زمان بندی روشن شدن این سیستم و برفک زدایی بر عهده این قطعه است. بازه زمانی که توسط شرکت های سازنده یخچال تعیین شده و سیستم دیفراست معمولا هر 6 یا 8 یا 12 ساعت یک بار عمل می کند.

علت خرابی سیستم دیفراست و یخ زدن لوله پشت یخچال

همان طور که گفته شد علت یخ زدن لوله پشت یخچال می تواند مربوط به خرابی سیستم دیفراست و یا سیستم برفک زدایی یخچال باشد که در ادامه به معرفی مشکلات سیستم دیفراست پرداخته شده است.

  • خرابی ترموستات دیفراست:  طرز کار ترموستات بدین گونه است که پس از تشخیص دمای لوله های اواپراتور پشت یخچال به هیتر دستور روشن شدن را می دهد. پس از رسیدن یخچال به دمای تنظیم شده و صادر شدن دستور از سوی ترموستات، هیتر دیفراست یا سیستم برفک زدایی یخچال شروع به ذوب کردن یخ ها می کند. خرابی ترموستات منجر به استارت نخوردن هیتر و در نهایت آب نشدن برفک های لوله می شود که در صورت مسدود شدن سیستم خنک سازی یخچال با اختلال مواجه می شود.

علت برفک زدن یخچال و فریزر

  • خرابی هیتر دیفراست:  یکی از علت های خرابی سیستم دیفراست مربوط به کار نکردن درست هیتر می شود. همان طور که در بالا ذکر شد، هیتر وظیفه ذوب کردن یخ های لوله پشت یخچال را دارد که در صورت اختلال در روند کار آن، برفک ها جمع شده و گردش هوا و سیستم برفک زدایی یخچال با اختلال مواجه می شود.

علت برفک زدن یخچال

  • خرابی تایمر دیفراست: وظیفه زمان بندی روشن شدن سیستم دیفراست و برفک زدایی بر عهده تایمر است که در واقع وظیفه کنترل یخچال را بین دو حالت سرمایش و دیفراست برعهده داشته و زمان بندی کار کردن سیستم برفک زدایی یخچال را انجام می دهد. اختلال در کار این تایمر و توقف در حال سرمایشی یخچال پدیده برفک را به وجود می آورد. باید توجه داشت که یخچال های بدون برفک از سیستم دیفراست بهره می برند.

علت یخ زدن لوله مویی یخچال

علت برفک زدن یخچال و لوله مویی

برای پاسخ به سوال علت یخ زدن لوله مویی یخچال در ابتدا باید نحوه کار آن را مورد بررسی قرار داد. لوله مویی از جنس و رنگ مس بوده و در سیستم هایی با ظرفیت پایین نظیر تمام یخچال های خانگی و کولر گازی کاربرد دارد.

قطر و طول لوله مویی در میزان کیفیت سرمایش یخچال دارای اهمیت بوده و دقیقا در بین کندانسور و اواپراتور قرار می گیرد.مایع از طریق لوله مویی یا مویین وارد اواپراتور شده و در آن به گاز تبدیل می‌شود. با این کار حرارت زیادی را از محیط می‌گیرد که باعث خنک شدن محیط می‌شود. علت یخ زدن لوله مویی یخچال می تواند وجود رطوبت باشد.

علت یخ زدن مواد غذایی داخل یخچال و فریزر چیست؟

بارها بسیاری از کاربران از یخ زدن مواد غذایی داخل یخچال شکایت کرده اند و به همین دلیل در این بخش به علت یخ زدن مواد غذایی داخل یخچال و فریزر اشاره شده است.

علت یخ زدن مواد غذایی داخل یخچال و فریزر می تواند با دمای بسیار پایین یخچال در ارتباط باشد. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی دمای یخچال را در حالت نرمال (3 الی 6 درجه سانتی گراد) قرار دهید و در صورت یخ زدگی مواد غذایی کمی دما را افزایش دهید.

علت برفک زدن یخچال و مواد غذایی

برخی از یخچال های نظیر ساید بای ساید مجهز به یک فن یا دریچه هستند که که هوای سرد این بخش را به قسمت یخچال منتقل می کند و از قرار دادن غذای حساس به دما در این بخش جلوگیری کنید. جمع شدن جرم بر روی کویل های کمپرسور منجر شده تا یخچال با توان بیشتری عمل کرده و مواد غذایی موجود در یخچال یخ بزند.

علت برفک زدن یخچال و ساید بای ساید

در بعضی مواقع علت یخ زدن مواد غذایی داخل یخچال و فریزر با خالی بودن آن ارتباط مستقیم دارد و در صورتی که مواد غذایی به اندازه کافی داخل یخچال قرار داده  نشود تمام هوای سرد تولید شده به مواد غذایی موجود در یخچال می‌رسد و باعث انجماد آن‌ها می‌شود. خرابی ترموستات می تواند یخ زدگی مواد غذایی را به همراه داشته باشد که برای اطمینان از سالم بودن آن حتما ترموستات را چرخانده و به صدای کلیک آن توجه کنید.

خواندن مطلب ذیل را از دست ندهید:


مشخصات یخچال فریزر جی پلاس مدل GRF-J302

زیاد کار کردن کمپرسور و فن اواپراتور می تواند علت خنک شدن بیش از حد یخچال و در نتیجه علت یخ زدن مواد غذایی داخل یخچال و فریزر باشد. کنترل دمای هوا توسط دستگاهی به نام ترمیستور انجام می شود و در صورتی که درست عمل نکند، یخچال بیش از حد خنک می شود.

 یخچال های بدون برفک و قدیمی و معرفی صفحه تریزون یخچال

علت برفک زدن یخچال و صفحه تریزون

محل نصب صفحه تریزون یخچال یکی از تفاوت های یخچال های بدون برفک و قدیمی است که در نسخه های قدیمی این صفحه خنک کننده در داخل یخچال نصب می شود و در نتیجه برفک زدن در دراز مدت طبیعی است.

یخچال های نو فراست مجهز به یک یخچال در بالا و یک فریزر در پایین هستند و صفحه تریزون یخچال در انتهای یخچال پشت صفحه پلاستیکی کابین قرار گرفته و فریزر کاملا نو فراست است که رطوبت به صورت قطرات آب جذب شده و در نهایت این شبنم ها یخ می زند که البته با قطع کمپرسور آب می شوند.

علت برفک زدن یخچال

 صفحه تریزون یخچال در مدل های بدون برفک تعبیه نشده و اواپراتور در پشت صفحه انتهای یخچال فریزر در کنار هم قرار گرفته‌اند و سرما از طریق یک فن به داخل کابین یخچال فریزر منتقل می‌شود. این لوله های خنک کننده رطوبت را جذب می کند و همان طور که گفته شد اختلال در سیستم برفک زدایی یخچال می تواند علت برفک زدن یخچال باشد.

علت یخ زدن داخل یخچال بوش و یا علت یخ زدن داخل یخچال بکو چیست؟

علت برفک زدن یخچال بکو

بسیاری از کاربران بارها در مورد علت یخ زدن داخل یخچال بوش و یا علت یخ زدن داخل یخچال بکو سوال پرسیده اند که توصیه می شود برای بررسی این مشکل ابتدا موارد ذکر شده را به ترتیب چک کنند و در واقع نخستین گام یافتن مشکل و سپس برطرف کردن آن است.

علت برفک زدن یخچال

در صورتی که مطلب بالا نتوانست کمک کننده باشد، برای رفع علت یخ زدن داخل یخچال بوش به نمایندگی و یا متخصص مورد نظر مراجعه کنید. مواردی نظیر کثیف بودن کویل های کندانسور و معیوب بودن ترموستات می تواند علت یخ زدن داخل یخچال بکو باشد که حتما برای تعمیر و عیب یابی از نمایندگی های مجاز بکو کمک بگیرید.

علت برفک زدن یخساز ساید

علت برفک زدن یخچال و یخساز ساید

چند مورد برای علت برفک زدن یخساز ساید و یا به عبارت دیگر علت کار نکردن یخساز ساید مطرح شده که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

علت برفک زدن یخساز ساید می تواند شامل مسدود شدن ورودی هوا آب و یا خاموش بودن یخ ساز شود که باید تمامی موارد به ترتیب مورد بررسی قرار بگیرد و سپس به متخصص این حوزه مراجعه کرد.

علت برفک زدن یخساز ساید و یا کار نکردن یخساز

  • خاموش بودن یخ ساز: کلید on/off صفحه نمایشگر یخچال را بررسی کنید.
  • قابلیت مکث فعال شده است: ممطئن شوید که کنترل بازوی یخساز در وضعیت مناسب قرار گرفته باشد. یخساز های مجهز به یک بازوی کنترل هستند که امکان یخ زدن و یا گیر کردن آن در بالاترین وضعیت قرار دارد.
  • مسدود شدن ورودی آب: از بسته نشدن شیر ورودی آب و یا تا نخوردن شلنگ مطمئن شوید.
  • فیلترهای مسدود شده: برای تعویض فیلترها اقدام کنید.
  • عدم سرمای کافی فریزر: درست کار نکردن فن فریزر می تواند منجر به عدم سرمای یخساز شود و حتما فن فریزر را بررسی کنید.

روش هایی برای زودتر آب شدن برفک یخچال

علت برفک زدن یخچال

زودتر آب شدن برفک یخچال یکی از دغدغه هایی است که برای آن روش های زیادی مطرح شده و در این بخش قصد داریم تا ایمن ترین روش ممکن را ارائه دهیم.

روش های زودتر آب شدن برفک یخچال

  • روزهای خنک را برای این کار انتخاب کنید تا مواد غذایی شما خراب نشود البته می توان از سبد یخ نیز استفاده کرد.
  • اولین مرحله خاموش کردن یخچال است که می توان به روش طبیعی برفک ها را آب کرد و یا به مدت 30 دقیقه ظرف آب جوش یا آب داغ داخل قفسه فریزر و یخچال قرار داد و سپس با کاردک یخ ها را جمع کرد.
  • تعدادی پارچه و یا حوله اطراف یخچال به منظور جذب آب قرار دهید.
  • توجه داشته باشید که از وسایل تیز برای ذوب کردن و جمع آوری برفک ها استفاده نکنید.
  • بعد از ذوب شدن یخ ها به کمک کمی ماده شوینده یخچال را تمیز کرده و پس از خشک کردن به برق وصل کنید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟