خاموش شدن ناگهانی کولر گازی به چه علت است؟
آموزش

خاموش شدن ناگهانی کولر گازی به چه علت است؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، با نزدیک شدن به تابستان و گرم شدن هوا به طور ناخواسته استفاده از لوازم خنک ...

نهال وحیدی | 12 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، با نزدیک شدن به تابستان و گرم شدن هوا به طور ناخواسته استفاده از لوازم خنک کننده مانند پنکه، کولر و… افزایش پیدا می کند. هنگامی که از کولر گازی استفاده می‌کنید شاید برای شما هم‌پیش آمده که دستگاه به طور ناگهانی خاموش شده و در این راستا یکی از سوالات افرادی که با کولر گازی یا اسپلیت سر و کار دارند این است که خاموش شدن ناگهانی کولر گازی به چه علت است؟ پس در این مطلب درباره این مسئله به طور کامل توضیح خواهیم داد.

بیشتر بدانید:

بهترین محل نصب کولر گازی کجاست/ نکات مهم در نصب کولر گازی به همراه فیلم

همچنین در این مطلب می خوانید:

  • علت خاموش شدن کولر گازی بعد از چند دقیقه
  • علت خاموش شدن کولر گازی در حالت گرمایش
  • علت خاموش شدن ناگهانی داکت اسپلیت
  • علت خاموش شدن کولر گازی پنجره ای
  • علت خاموش شدن فن کولر اسپلیت
  • علت خاموش شدن کولر گازی بعد از چند دقیقه چیست!؟

همانطور که گفتیم در این مطلب به علت خاموش شدن کولر گازی بعد از چند دقیقه استفاده یا خاموش شدن ناگهانی آن می پردازیم. در واقع خاموش شدن ناگهانی کولر گازی یکی از مشکلات رایج این دستگاه است و در این مطلب قصد داریم تا بگوییم خاموش شدن ناگهانی کولر گازی به چه علت است؟ و دلایل آن را به طور کامل بررسی کنیم.

به طور کلی خاموشی کولر در حین کار یک امر طبیعی نبوده و نشان دهنده بروز مشکل در دستگاه است و معمولا از اصلی ترین دلایل این موضوع می توان به وجود مشکل در موارد زیر اشاره کرد:

  • کمپرسور
  • برد
  • خازن
  • اورلود

۹ دلیل خاموشی ناگهانی کولر گازی

در روز های گرم‌ استفاده از کولر بسیار رایج است و از این رو خاموشی ناگهانی آن می تواند مشکل ساز باشد و برای رفع این مشکل بهتر است ابتدا به بررسی و پیدا کردن ایراد در کولر گازی بپردازید و بعد برای تعمیر آن اقدام کنید. به طور کلی کولر های گازی طرفداران بیشتری نسبت به سایر دارند، این کولر ها سیستم تهویه بهتر و سر و صدای کمتری دارند از این رو نیازی به کانال کشی نداسته و در کل مزایای بهتری نسبت به مدل های قدیمی تر دارند اما در برخی موارد ممکن است به طور ناگهانی خاموش شوند. خوب است بدانید که کولر های گازی در مدل های مختلفی تولید شده اند و هر کدام تفاوت های در ساخت دارند اما یکی از نکات مشترک بین این کولر ها سیستم کاری آن ها است که اغلب تفاوت چندانی ندارند.

به طور کلی علت خاموش شدن کولر به صورت ناگهانی متفاوت است و هر یک به بخشی از سیستم‌کاری کولر گازی مربوط می شود و ممکن است یک نقص فنی یا مشکل در یک قطعه سبب بروز این مسئله باشد بنا بر این در این قسمت به ۹ دلیل خاموشی ناگهانی کولر گازی می‌ پردازیم:

  • مشکل اتصال در سیستم برق کشی
  • خراب شدن برد الکترونیکی
  • خرابی یا نیم سوز شدن کمپرسور
  • خراب بودن سنسور
  • گرفتگی مسیر جریان گاز
  • خراب شدن رله استارت
  • خراب شدن اورلود
  • خرابی خازن راه انداز

مشکل اتصال در سیستم برق کشی

خاموش شدن ناگهانی کولر گازی به چه علت است؟

از اولین دلایلی که می تواند به عنوان خاموش شدن ناگهانی کولر گازی شناخته شود مشکل در اتصالات برق کشی ساختمان یا هر مکان دیگری است و تشخیص سریع و به موقع این مسئله بسیار حائز اهمیت است زیرا در غیر این صورت می تواند صدمات جبران ناپذیری را رقم‌ بزند. به طور کلی کولر های گازی به ۲۲۰ ولت برق نیاز دارند تا کار‌کنند و اگر به دلیل اتصال در سیستم سیم کشی این تناوب ایجاد شود هر بار برد، فرمان توقف کولر گازی را می دهد.

از سوی دیگر می تواند این مشکلات مربوط به اتصالات درون خود کولر گازی است که اگر به میزان لازم‌برق دریافت نکند می تواند به علت قطع اتصال، خراب شدن خازن و… باشد که برای رفع این مشکل، تعمیر کار بایو با بررسی میزان برق ورودی به کولر‌گازی و آمپر هر یک از اجزای الکترونیکی کولر گازی را بررسی کند همچنین خوب است بدانید که یکی از اصلی ترین دلایل افت ولتاژ کولر گازی استفاده از سیم کشی طولانی و یا گرفتن برق از سایر پریز های مصرفی است.

☆ اگر‌از کابل فشار قوی استفاده کنید قطعا مقاومت ان در برابر ولتاژ بالای برق بیشتر است.

خراب شدن برد الکترونیکی

سیم کشی کولر گازی

اگر با بررسی مطمئن شدید که سیم کشی کولر گازی مشکلی نداشت باید به بررسی برد الکترونیکی آن بپردازید در واقع برد کولر گازی، مرکز فرمان دهی کولر است زیرا این قسمت با دریافت اطلاعات باعث می شود که کولر در حالت های مختلف کار کند و اگر برد آسیب دیده باشد و یا به هر دلیلی فرسوده شده باشد مرتبا اطلاعات اشتباه به دستگاه می دهد که یکی از آن ها خاموشی کولر است و برای رفع این‌مشکل می توانید آن را تعمیر کنید البته بهتر است برای تعمیر برد از یک تعمیر کار حرفه ای استفاده کنید زیرا در این برد یک‌سری مدار وجود دارد که شناخت آن ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

خرابی کمپرسور

خاموش شدن ناگهانی کولر گازی

کمپرسور از دیگر دلایل خاموش شدن کولر گازی است زیرا برای اینکه کولر شروع به فعالیت کند کمپرسور باید استارت شود و اگر بلافاصله بعد از این که کولر را روشن کردید صدایی مواجه شدید و در عرض چند ثانیه کولر خاموش شد احتمال اینکه کمپرسور جام یا گریپاژ کرده باشد امکان دارد و در این حالت است که کمپرسور نمی تواند کار کند سبب خاموشی کولر می شود.

☆اولین اقدام‌ برای حل این مشکل دلیل جام یا گریپاژ کردن کمپرسور است و در صورت نیاز اقدام به تعویض کنید.

خرابی یا نیم‌ سوز شدن موتور

معمولا این مورد برای کولر هایی که مدت طولانی از آن ها استفاده شده اتفاق می افتد به طور کلی اگر موتور کمپرسور نیم سوز شده باشد توانایی لازم برای کار کردن طولانی را ندارد و بعد از چند وقیقه خاموش می شود البته گاهی خود موتور مشکل ندارد و برای تعمیر موتور کمپرسور کولر باید ابتدا مسیر گردش گاز و سلامت رله را بررسی کنید و اگر مشکل از این قسمت ها باشد هم روی موتور کمپرسور تاثیر خواهد داشت.

نیم‌ سوز شدن موتور

خرابی سنسور

وظیفه اصلی سنسور تنظیم دمای محیط و اعلام روشن و خاموش کردن کولر گازی به برد است و اگر سنسور ها خراب شوند دیگر کولر گازی تعادل خاصی ندارد و ممکن است هر لحظه فرمان توقف و خاموش شدن‌ کولر را بدهند بنا بر این یکی از قسمت هایی که باید بررسی شود سنسور است و اگر سنسور خراب بود باید تعویض شود.

خاموش شدن ناگهانی کولر گازی

گرفتگی مسیر جریان گاز

به طور کلی کولر های گازی با استفاده از گاز موجود در کمپرسور سرما تولید می‌کنند و اگر بعد از روشن کردن کولر صدا می آید و ناگهان خاموش می شود، احتمال این که مسیر گاز به دلایل مختلفی گرفته باشد وجود دارد و از دلالی این مشکل می توان به برخورد جسم سخت به لوله ها و له شدن آن ها باشد.

خرابی رله استارت

از اولین قسمت هایی که در تعمیرات کولر گازی که خاموش می شود بررسی و تست رله استارت است برای این کار ابتدا شاستی اورلود را یک فشار کوچک می دهند و رها می کنند و در نتیجه اگر رله خراب باشد کمپرسور از کار می افتد و دیگر خاموش نمی شود و برای تعمیر رله استارت فقط باید آن را تعویض کنید.

خرابی اورلود

واکنش نشان دادن اورلود در صورتی که حساس شود سبب از کار افتادن کمپرسور می شود پس برای اطمینان از مشکل اورلود باید با قرار دادن آمپر متر در مدار، اورلود از جریان خارج شود و در این حالت کمپرسور به راحتی کار خواهد کرد در نتیجه اورلود باید تعویض شود.

علت خاموش شدن کولر گازی در حالت گرمایش

خاموش شدن ناگهانی کولر گازی

اگر‌می خواهید بدانید که علت خاموش شدن کولر گازی در حالت گرمایش چیست این قسمت را از دست ندهید. در صورتی که به هنگام استفاده از اسپلیت گرمایشی با خاموشی ناگهانی آن مواجه شدید باید این موارد را بررسی کنید:

  • خرابی سنسور پایپ: در واقع سنسور پایپ یکی از سنسور های تصلی کولر گازی است که روی لوله برگشت پنل بسته شده و تمامی کار های کولر گازی با این سنسور صورت می گیرد و در صورت خرابی با مشکل خاموش شدن دستگاه مواجه می شوید.
  • خرابی برد کولر گازی: ممکن است برد الکترونیکی دستگاه دچار خرابی شده باشد و باید توسط متخصص بررسی شود.

علت خاموش شدن فن کولر اسپلیت

خاموش شدن ناگهانی کولر گازی

یکی از مسائلی که می تواند به خاموشی کولر گازی مرتبط باشد خاموشی فن است و از این رو در این قسمت به بررسی علت خاموش شدن فن کولر اسپلیت می‌پردازیم. اگر با این مشکل مواجه شدید باید در اولین قدم فن را بررسی و عیب یابی کنید زیرا اگر فن خاموش شده باشد و کار نکند دستگاه قادر به تولید باد نیست و عملکرد آن دچار اختلال می شود. فن این دستگاه معمولا به دلایل خرابی خود فن و یا بروز ایرادات در خازن فن دچار مشکل می شود.

علت خاموش شدن ناگهانی داکت اسپلیت

علت خاموش شدن ناگهانی داکت اسپلیت

قبل از این که به علت خاموش شدن ناگهانی داکت اسپلیت بپردازیم خوب است با آن بیشتر آشنا شوید. در واقع داکت اسپلیت نوعی اسپلیت است که هوای خنک را از طریق کانال به اتاق ها منتقل می‌کند و شامل دو یونیت خارجی و داخلی است که در یونیت خارجی، کمپرسور و کندانسور قرار می گیرد و یونیت داخلی هوای خنک را از طریق کانال به اتاق ها منتقل می‌ کند. از این وسیله برای تولید گرما نیز استفاده می شود. خاموشی ناگهانی داکت اسپلیت ها می تواند به دلیل وجود مشکل در یطعات داخلی آن یا کمپرسور باشد همچنین از دیگر دلایل آن خرابی موتور است که باید توسط متخصص بررسی شود.

علت خاموش شدن کولر گازی پنجره ای

خاموش شدن ناگهانی کولر گازی

به طور کلی در این‌ مطلب درباره خاموش شدن ناگهانی کولر گازی به چه علت است؟ صحبت کردیم از این رو خوب است بدانید که دلایل گفته شده می تواند از دلایل علت خاموش شدن کولر گازی پنجره ای نیز باشد پس با بررسی هر یک از موارد توسط متخصص در صورت بروز این مشکل در کولر گازی تان آن را حل کنید همچنین خوب است بدانید استفاده درست و تشخیص به موقع عیب در دستگاه های مختلف می تواند طول عمر شان را افزایش بدهد و از سوی دیگر از بروز مشکلات جدی تر جلوگیری کند.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟