چرا هوش مصنوعی خطرناک است
فناوری

7 مرحله تکامل هوش مصنوعی را بشناسید/ حقایقی ترسناک درباره هوش مصنوعی

هوش مصنوعی روز به روز در حال پیشرفت و شبیه شدن به انسان است. آیا هوش مصنوعی دنیا را تصاحب می‌کند؟

امیر علی وحیدی | 10 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، آیا می دانستید که هفت مرحله تکامل هوش مصنوعی در دنیای امروزی ما وجود دارد؟ درک اینکه در سفر و پیشرفت به دنیای هوش مصنوعی کجا هستیم می تواند ارزشمند و مهم باشد در این مقاله تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا 7 مرحله تکامل هوش مصنوعی را برای شما توضیح دهیم.

بیشتر بخوانید:

 پیش‌بینی هوش مصنوعی از ظاهر محصولات لوازم خانگی در 10 سال آینده + تصاویر

مرحله اول سیستم‌های تک وظیفه‌ای

این نوع هوش مصنوعی به عنوان سیستم های تک وظیفه شناخته می شوند، اولین مرحله هوش مصنوعی را نشان می دهند. این سیستم ها بر اساس مجموعه ای از قوانین از پیش تعریف شده یا الگوریتمی که توسط برنامه نویسان برای درک موضوعی به آنها داده شده، به وجود آمده است.

تصور کنید که در مقابل رایانه شطرنج بازی می کنید، رایانه تمام حرکات و نتایج ممکن را بر اساس قوانین رمزگذاری شده خود می داند و می تواند بهترین حرکت را بر اساس این قوانین تشخیص بدهد، اما نمی تواند یاد بگیرد یا فراتر از خود برود. این سیستم ها برای وظایف با قوانین واضح مانند تشخیص یک مشکل مکانیکی یا پردازش فرم های مالیاتی عالی هستند. آنها قابل اعتماد و سازگارترین هوش مصنوعی‌هایی هستند که در جهان امروز پیدا می‌شوند. اما هوش آنها به شدت محدود است و  توانایی یادگیری یا درک زمینه ندارند. تصمیمات آنها تنها بر اساس قوانین ارائه شده است و فقط از قوانین از پیش تعریف شده پیروی می‌کنند. آنها نمی توانند سناریوهایی که از پیش برنامه ریزی نشده است را مدیریت و عملیاتی کنند.

تکامل هوش مصنوعی

مرحله دوم سیستم های آگاهی و حفظ زمینه (حرکت یک گام فراتر از سیستم های هوش مصنوعی تک وظیفه ای)

این نوع سیستم نشان دهنده تکامل هوش مصنوعی است و قادر به درک و حفظ زمینه هستند. یعنی که آنها می توانند تعاملات قبلی را به یاد داشته باشند و از این دانش برای اطلاع رسانی به پاسخ های آینده استفاده کنند. مثال عالی از این نمونه سیری یا دستیار گوگل است. آنها نه تنها دستورات را پردازش و اجرا می کنند بلکه از مکالمات گذشته شما نیز یاد می‌گیرند. اگر بپرسید چه کسی دیروز بازی فوتبال را برنده شد و سپس بپرسید که مسابقه بعدی آنها کی است، سیستم درک می کند که سوال قبلی شما به تیم فوتبال اشاره و ربط دارد. این نشان دهنده یک جهش نسبتا زیاد از سیستم های هوش مصنوعی بود زیرا این سیستم ها زمینه را درک کرده و اطلاعات را حفظ می کنند. در نتیجه می توانند مجموعه ای بسیار گسترده تر از مکالمات را مدیریت کنند. مثال دیگر  CHat Gpt است، سیستمی که بر روی میلیون ها مکالمه، در گذشته آموزش دیده و می تواند پاسخ های خودکار شبیه انسان را یا هر مکالمه دیگری ایجاد کند. این توانایی آگاهی و حفظ زمینه به این سیستم های هوش مصنوعی اجازه می دهد تا تجربه کاربری شخصی تر و پیچیده تری را ارائه دهند. آنها مانند نوجوانان در مراحل توسعه هوش مصنوعی و بلوغ هستند و هنوز بزرگ نشده‌اند و در واقع هنوز کاملا متفکر و مستقل نیستند اما یاد گرفته اند که زمینه را در مکالمات خود به یاد داشته باشند و از آن استفاده کنند.

مراحل تکامل هوش مصنوعی

مرحله سوم سیستم های تسلط خاص دامنه

این نوع هوش مصنوعی نشان دهنده توانایی‌هایی برای نه تنها درک و حفظ اطلاعات گذشته بلکه پیشرفت در علم و تکنولوژی در این زمینه است. این هوش مصنوعی‌ها معمولا عمومی نیستند زیرا آنها متخصص حوزه‌ی خاصی هستند برای برتری در یک حوزه‌ی خاص به خوبی تنظیم شده اند. یک مثال عالی از این نمونه واتسون IBM است که برای برتری در پاسخ به سوالات در نمایش مسابقه Jeopardy طراحی شده است. یک مثال دیگر ذهن عمیق گوگل است. این سیستم ها درک عمیق تری از حوزه خاص خود دارند که هر انسانی نمی تواند به آن دست یابد. آنها می توانند مقادیر زیادی از داده ها را تجزیه و تحلیل کنند و الگوها را شناسایی کنند و تصمیمات یا پیش‌بینی‌های آگاهانه ای را انجام دهند.

مرحله چهارم تفکر و استدلال سیستم های هوش مصنوعی

همانطور که وارد مرحله چهارم می‌شویم، شروع به دیدن سیستم های پیشرفته‌تر و تکامل در هوش مصنوعی می‌کنیم که این مرحله نشان دهنده آغازی برای تقلید از رفتار‌های انسانی و تلاش برای تفکر و استدلال است. برخلاف مراحل قبلی، این سیستم های هوش مصنوعی فقط از قوانین پیروی نمی کنند یا زمینه را حفظ نمی کنند بلکه آنها سعی می کنند فرآیند تفکر و استدلال انسان را شبیه سازی کنند. سیستم های هوش مصنوعی می توانند مفاهیم پیچیده را درک کنند، مشکلات ناآشنا برای انسان را حل کنند. این  نوع هوش مصنوعی به خود اجازه می دهد تا از تجربه ما یاد بگیرد و عملکرد خود را در طول زمان بهبود بخشد. به عنوان مثال، چنین سیستم هوش مصنوعی می تواند یک کتاب بخواند، طرحی را درک یا می تواند داده های اقتصادی را تجزیه و تحلیل کند، روند بازار را پیش بینی و استراتژی های سرمایه گذاری را پیشنهاد دهد. در این مرحله، هوش مصنوعی شروع به شبیه شدن به هوش انسان می‌شود، اما هنوز معادل ذهن انسان نیست. این بیشتر شبیه یک ابزار بسیار پیشرفته است که استدلال و تفکر خاصی دارد. وظایف برای این سیستم های هوش مصنوعی بسیار جذاب هستند ولی ما هنوز در نیمه راه هستیم.

پیشرفت هوش مصنوعی

مرحله پنجم هوش مصنوعی AGI

مرحله 5 (تولد ذهن جدید هوش مصنوعی عمومی): همانطور که بیشتر و بیشتر وارد قلمرو هوش مصنوعی شده، دنیای هوش مصنوعی را بیشتر می شناسیم که در حال حاضر هنوز به دست انسان ساخته نشده است. AGI به عنوان هوش مصنوعی قوی شناخته می شود. به نوعی هوش مصنوعی اشاره دارد که در همه جنبه ها با هوش انسانی برابر است. یک سیستم هوش مصنوعی قادر به درک یادگیری، انطباق و پیاده سازی دانش در طیف گسترده ای از وظایف خواهد بود. این فقط در یک حوزه مانند سیستم های هوش مصنوعی مرحله 3 برتری ندارد یا حتی فقط استدلال شبیه انسان را نشان نمی‌دهد بلکه مانند نوع چهارم هوش مصنوعی به طور موثر قادر به انجام هر وظیفه فکری که یک انسان می تواند انجام دهد، است. می‌تواند در کثری از ثانیه با توجه به داده‌های خود زبانی جدید یاد بگیرد، یک قضیه پیچیده ریاضی را بدست آورد یا حتی می‌تواند احساسات انسانی را درک کند (از نظر تئوری باید بتواند این کار را انجام دهد) حتی دارای خودآگاهی، و توانایی درک و حرکت در جهان است. با این حال، این نوع هوش مصنوعی همچنان یک فرضیه بوده و هنوز به دست انسان ساخته نشده است. این مرز در ادامه دادن تحقیقات هوش مصنوعی است. وقتی هوش مصنوعی با هوش انسانی مطابقت دارد چه اتفاقی می افتد؟

مرحله ششم هوش مصنوعی فوق العاد ASI

اگر شما فکر میکنید مراحل قبلی ترسناک است باید بگم سخت در اشتباهید، سطح هوش در این سیستم بسیار زیاد است که در آن همه چیز واقعا پیچیده می شود. یک سیستم ASI دارای مهارت های شناختی فراتر از انسان‌ها است. وجود داشتن هوش مصنوعی ASI یعنی دنیایی که در آن هوش مصنوعی می تواند در کارهای با ارزش اقتصادی از انسان پیشی بگیرد. این فقط در مورد توانایی انجام هر کاری نیست که یک انسان می تواند انجام دهد بلکه بهتر و سریع تر کار را انجام و به اتمام می‌رساند.

برای درک سطح هوش سیستم ASI،  انسان را به اندازه یک مورچه تصور کنید، ASI می تواند به طور بالقوه مشکلات را حل کند که انسان نمی تواند، راه حل هایی برای مسائل پیچیده جهانی مانند تغییرات آب و هوایی یا بیماری ارائه دهد. حتی می تواند وسیله ای را اختراع کند. با این حال ظهور ASI بسیاری از نگرانی های اخلاقی و ایمنی را به همراه دارد. سوء استفاده از این سیستم بسیار زیاد خواهد بود و در آن زمان است که انسان از تولید چنین فناوری پشیمان می‌شود. این پرسش های اساسی در مورد کنترل قدرت و ماهیت هوش و آگاهی را مطرح می کند. ASI ما را به قلمرو ناشناخته می برد و در اینجا است که ما با مرحله نهایی سفر خود روبرو می شویم.

ربات ها

مرحله هفتم تکینگی هوش مصنوعی (کامل و استثنایی شدن آن)

این سیستم اغلب تکینگی نامیده می شود. ممکن است در آینده فرضی ما اتفاق بیافتد که رشد تکنولوژیکی غیرقابل کنترل و غیرقابل برگشت خواهد شد و منجر به غیر قابل پیش‌بینی شدن هوش مصنوعی می شود. تغییرات درتمدن انسانی، در درجه اول با ظهور هوش مصنوعی فوق العاده ASI همراه است، جایی که نقطه ای مانند مرکز یک سیاه چاله را نشان می‌دهد، درک این هوش مصنوعی خیلی بیشتر از درک ما از یک سیاه چاله می‌شود.

به نظر می‌آید این سیستم شروع به تولید هوشی مانند خود می‌کند. تکینگی نقطه ای را نشان می دهد که در آن ASI نه تنها از انسان باهوش تر است، بلکه قادر به بهبود مداوم خود با سرعتی بسیار فراتر از توانایی انسان است. پیشرفت و شتاب انفجاری در تکنولوژیکی است که اغلب با پیش‌بینی های دراماتیک و ناراحت کننده مانند پایان بشریت، توانایی آپلود آگاهی انسان به کامپیوتر و کم شدن روابط اجتماعی را به همراه دارد. مهم است که توجه داشته باشیم مفهوم تکینگی بسیار در حد یک حدس و گمان است. در حالی که برخی از کارشناسان آن را به عنوان یک احتمال واقعی می دانند، دیگران آن را به عنوان داستان علمی تخیلی می بینند.

ما به سادگی نمی توانیم تصور کنیم که هوش مصنوعی چگونه خواهد بود. صرف نظر از اینکه در مورد احتمال تکینگی کجا ایستاده ایم سفر از طریق این هفت مرحله هوش مصنوعی به ما کمک می کند تا پتانسیل باورنکردنی این فناوری و چالش ها و سوالات اخلاقی را که با نگاه به آینده مطرح می کند درک کنیم. چیزی که قطعا اتفاق میافتد این است که وجود هوش مصنوعی در جهان ما پیشرفت علم است و فقط به رشد خود ادامه خواهد داد. به نظر شما هوش مصنوعی دنیا را تصاحب می‌کند؟

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟