آموزش

هر دستگاه تصفیه هوا برای چه متراژی مناسب است؟

‌به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، با زیاد شدن جمعیت و استفاده از ماشین ها در شهر های شلوغ قطعا با آلودگی هوا ...

نهال وحیدی | 10 ماه قبل

‌به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، با زیاد شدن جمعیت و استفاده از ماشین ها در شهر های شلوغ قطعا با آلودگی هوا مواجه هستیم، اما با پیشرفت تکنولوژی می توان این هوای تنفسی خوب را برای بخش کوچکی از محیط فراهم‌ کرد که یکی از این روش ها، استفاده از انواع دستگاه های تصفیه هوا است. آیا تا به حال شما به این موضوع توجه کرده اید که برای پاکسازی هوای محیطی که در آن قرار دارید از دستگاه های مخصوص استفاده کنید؟! و یا اگر از این دستگاه ها استفاده می کنید، درباره ی ظرفیت دستگاه تصفیه هوا چقدر می دانید؟! در واقع فکر می کنید که هر دستگاه تصفیه هوا چه مقداری از هوای تنفسی ما را پاکسازی می کند! در این‌ مطلب همراه ال کا ایران باشید تا به خوبی با این موضوع که هر دستگاه تصفیه هوا برای چه متراژی مناسب است آشنا شوید.

  • بهترین دستگاه تصفیه هوا برای منزل
  • عوارض دستگاه تصفیه هوا

آشنایی با دستگاه تصفیه هوا و کاربرد آن

بسیاری از افراد بر این باورند که وجود دستگاه تصفیه هوا در خانه یا محل کار یک امر بی معنی و غیر ضروری است و با باز گذاشتن پنجره،  هوای اتاق عوض می شود اما اگر بدانید چه مقدار آلاینده و هوای آلوده وارد اتاق یا خانه شما می شود دیگر دستگاه تصفیه را یک وسیله غیر ضروری نمی دانید علل خصوص اگر در شهر های پر جمعیت و شلوغ مانند تهران زندگی‌ می کنید.

بیشتر بدانید:

آنباکسینگ لوازم خانگی در ایران/ آنباکسینگ تصفیه هوای جی پلاس مدل GAP-J450I

در واقع دستگاه تصفیه هوا یکی از ضروری ترین ابزار هایی است که برای پاکسازی هوای اطرافتان می توانید از آن استفاده کنید، کاربرد اصلی این وسیله از بین بردن هر گونه آلودگی حاصل از آلاینده های کارخانه ها، لوازم نقلیه، ویروس، باکتری و… است. همچنین با وجود این دستگاه قطعا از عوامل بیماری زای بسیاری جلوگیری خواهید کرد اما نکته ی مهم این است که بدانید هر دستگاه تصفیه هوا برای چه متراژی مناسب است ؟ ما در این ‌مطلب قصد داریم‌ تا درباره ی این موضوع به طور کامل توضیح دهیم.

همانطور که اشاره کردیم ظرفیت دستگاه تصفیه هوا یک میزان مشخصی است و کارایی آن به شکلی است که برای پاکسازی هوای محیط با انجام چندین مرحله فیلتراسیون روی هوای اطرافش، هوایی پاک و بدون آلودگی را در اختیار افراد قرار می دهد، همچنین این وسیله برای خانه هایی که در آن کودکان و یا سالمندان هستند بسیار مناسب است زیرا تاثیر فراوانی در کاهش علائم بیماری های تنفسی مانند آسم و تنگی نفس دارد. این وسیله کاربردی احتمال ابتلا به بیماری های قلب و عروقی  و حساسیت های فصلی را کاهش می دهد. اما به طور کلی اگر‌ می خواهید بدانید که آیا خرید یک دستگاه تصفیه برای کل فضای خانه مناسب است یا نه باید به ۳ مورد توجه کنید:

  • ظرفیت دستگاه تصفیه هوا
  • میزان آلودگی و آلاینده های هوای اطراف شما
  • متراژ محل زندگی یا محل کار

این دستگاه ها با ظرفیت های مختلف تولید می‌شوند که برای پوشش دادن انواع متراژ ها کاربرد دارند. به طور کلی این وسیله ها می تواند فضا هایی بین ۳۰ تا ۳۰۰ متر مربع را پاکسازی کنند. در واقع میزان ‌دبی دستگاه تصفیه هوا تعیین کننده ی فضایی است که این وسیله می تواند پاکسازی را انجام دهد.

نحوه محاسبه فضای تحت پوشش دستگاه تصفیه هوا

برای محاسبه ی این که هر دستگاه تصفیه هوا برای چه متراژی مناسب است به این مثال توجه کنید:

تصور کنید فضای خانه شما ۳۰۰ متر مربع است و در این حالت فرمولی که باید مد نظرتان باشد این است:

حجم هوای داخلی= مساحت متر مربع× ارتفاع سقف

پس با این فرمول باید بگوییم که اگر مساحت خانه شما ۳۰۰ متر است و ارتفاع سقف ۳ متر در این حالت باید این دو عدد در هم ضرب شوند تا حاصل آن یعنی ۹۰۰ متر مربع حجم هوای داخلی باشد.

همچنین خوب است بدانید که ظرفیت یک دستگاه تصفیه هوا متوسط تقریبا دارای جریان هوای ۲۰۰ CFM است که برای پاکسازی هوای فضای ۶۰ متر مربع در دقیقه را نشان می دهد یعنی این دستگاه می تواند در هر ۱ دقیقه هوای محیط ۶۰ متر مربع را به خوبی پاکسازی کند. حال اگر طبق فرمول بالا بخواهید محاسبه کنید اگر فضای شما ۳۰۰ متر مربع باشد، این دستگاه باید ۹۰۰ متر مربع هوا را پاکسازی کند که در این‌ حالت می توانید از ۳ دستگاه تصفیه استفاده کنید.

بهترین دستگاه تصفیه هوا برای منزل چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

برای این که بتوانید بهترین دستگاه تصفیه هوا برای منزل تان را بیابید باید به چندین نکته توجه کنید که شامل:

فیلتراسیون

از مهم ترین بخش های یک دستگاه تصفیه هوا داشتن فیلتراسیون با کیفیت است که خود این فیلتر ها به دو مدل دسته بندی می شوند:

تکنولوژی فعال: در این فناوری با استفاده از یونیزه کردن آلودگی هوا از بین می رود و آلودگی‌ در دستگاه رسوب کرده که سبب تولید گاز اوزون می شود . در نتیجه برای ریه و دستگاه تنفسی بسیار مضر و خطرناک است و از خرید دستگاه های دارای تکنولوژی فعال اجتناب کنید‌.

تکنولوژی غیر فعال: در این مدل هوا با مکش به داخل کشیده شده و هوای تمیز خارج می شود و هیچگونه گاز مضری تولید نمی شود.

صدای دستگاه

صدای دستگاه تصفیه هوا با واحد دسی بل اندازه گیری می شود و هر چه این میزان کمتر باشد یعنی صدای کمتری تولید می کند. در نتیجه اگر این دستگاه به طور ۲۴ ساعته روشن است باید دستگاهی را انتخاب کنید که صدای کمتری دارد تا برای ساکنین آن محل مزاحمت ایجاد نشود و آرامش محیط را از بین نبرد‌.

امکانات جانبی

داشتن امکانات جانبی نظیر نمایشگر و حسگر کیفیت هوای محیط، تنظیم اتوماتیک سرعت چرخش فن، نشانگر تعویض فیلتر هوا از امکاناتی هستند که در دستگاه های معتبر موجودند و البته این موضوع کمی‌ قیمت دستگاه را افزایش می دهد پس هنگام ‌خرید توجه کنید که دستگاه شما این امکانات جانبی را داشته باشد.

☆ داشتن گارانتی، قیمت مناسب و کم مصرف بودن برق دستگاه از دیگر عوامل مهم هنگام انتخاب دستگاه تصفیه هوا است.

برند های معتبر برای تولید دستگاه تصفیه هوا می تواند شامل انواع برند های خارجی و همچنین دستگاه تصفیه هوا ایرانی باشند که عبارتند از: دستگاه تصفیه هوای سامسونگ، ال جی، دلونگی، پاناسونیک، جی پلاس، کووی، نئوتک، ایرانی شارپ و پارس خزر.

عوارض دستگاه تصفیه هوا چیست؟

برخی از دستگاه های تصفیه هوا برای پاکسازی هوای محیط از تکنولوژی های متنوعی استفاده می کنند که ممکن است خطراتی را به دنبال داشته باشد پس برای این که شاهد عوارض دستگاه تصفیه هوا نباشید باید از نوع فیلتر عملکرد آن همانطور که در قسمت قبل گفتیم مطمئن شوید:

استفاده از اشعه یو وی

برخی از دستگاه هایی که مجهز به فیلتر یو وی هستند گاز اوزون منتشر می کنند تا انواع باکتری و ویروس ها را از بین ببرند اما این گاز منتشر شده از هوای آلوده هم مضرتراست و سبب بروز بیماری های ریوی و درد در گلو قفسه سینه می شود. همچنین ممکن است افراد را دچار سرفه و تنگی ‌نفس نیز کند. پس دستگاه هایی را انتخاب کنید که مجهز به فیلتر هپا و کربن هستند.

فواید دستگاه تصفیه هوا

  • دستگاه تصفیه هوا تمامی آلاینده هایی که سبب ایجاد بوی بد در هوا می شوند را از بین می برد.
  • اگر از موی حیوانات خانگی و یا گرده انواع گل و گیاه دچار آلرژی می شوید این مشکل توسط دستگاه تصفیه هوا از بین می رود.
  • اگر در شهر های آلوده زندگی می کنید قطعا متوجه حضور انواع دود و آلودگی در خانه نمی شوید اما با حضور تصفیه هوا این دود ها خنثی شده و هوای پاکیزه در خانه باقی می ماند‌.
  • حذف انواع گرد و غبار موجود در خانه که در برخی مواقع قابل رویت نیز نیستند.
  • ممکن است هوایی که تنفس می کنید دارای انواع باکتری و ویروس ها باشد اما با وجود تصفیه هوا تمام آن ها از بین می رود. پس اگر در خانه کودک یا سالمند دارید از این دستگاه استفاده کنید تا دچار مریضی نشوند‌.

در این مطلب به خوبی با دستگاه تصفیه هوا و کاربرد آن آشنا شدید و حالا دیگر می دانید که هنگام خرید این وسیله باید به چه نکاتی توجه کنید.  همانطور که در این مطلب اشاره کردیم بهتر است زمانی که قصد خرید این وسیله کاربردی را دارید به این موارد مانند داشتن امکانات جانبی، داشتن فیلتر غیر فعال، آلارم تعویض فیلتر و … توجه کنید. همچنین داشتن گارانتی نیز یکی از دیگر نکات حیاتی هنگام‌ خرید هر محصولی است. از سوی دیگر دانستن مزایا و معایب دستگاه تصفیه هوا این امکان را می دهد تا بتوانید تصمیم‌بگیرید که به  این وسیله در خانه یا محل کار نیاز دارید یا نه؟

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟