نکات نگهداری قهوه ساز
آموزش

نکاتی برای نگهداری قهوه ساز

تمیز کردن و توجه به نکات نگهداری قهوه ساز می تواند طول عمر آن را بیشتر کند و کیفیت قهوه تهیه شده توسط آن را بی نظیرتر کند.

آتنا میراحمدی | 4 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، دستگاه های قهوه ساز به دلیل استفاده زیاد در طول روز، ممکن است زودتر از بقیه وسیله های برقی آشپزخانه فرسوده شوند. به همین دلیل تمیز کردن و توجه به نکات نگهداری قهوه ساز می تواند طول عمر آن را بیشتر کند و کیفیت قهوه تهیه شده توسط آن را بی نظیرتر کند.

در این مقاله، به برخی از نکات مهم در خصوص نگهداری قهوه ساز می پردازیم.

در این مطلب می خوانید:

  • تمیز کردن روزانه قهوه ساز
  • رعایت دمای مناسب
  • استفاده از قهوه تازه و با کیفیت
  • نگهداری در محل مناسب
  • بررسی و تعمیرات منظم
  • نحوه نگهداری از قهوه ساز
  • نگهداری از دستگاه اسپرسو ساز
  • روشن ماندن دستگاه اسپرسو ساز
  • اسید شویی قهوه ساز
  • چرا قهوه ساز قهوه نمی دهد
  • نکات استفاده از اسپرسو ساز
  • نظرات قهوه ساز آزور
  • آموزش کار با دستگاه قهوه ساز نیمه صنعتی

تمیز کردن روزانه قهوه ساز

نکات نگهداری قهوه ساز

تمیز کردن قهوه ساز بعد از هر استفاده ضروری است. چون عدم تمیز کردن به موقع قهوه ساز باعث خرابی احتمالی آن می شود، اما این کار از هزینه های اضافی جلوگیری می کند و عمر دستگاه را افزایش می دهد و به حفظ بهداشت و طعم بهتر قهوه کمک می کند.

بعضی از قهوه ساز ها دارای قابلیت شستشو در ماشین ظرفشویی هستند. در صورتی که این گزینه را داشتید می توانید از آن استفاده کنید، در غیر این صورت با آب و مایع شستشو، قطعات قابل شستشو قهوه ساز را تمیز کنید. بهتر است برای تمیز کردن اصولی قهوه ساز، اول از همه دستورالعمل های تولید کننده درباره تمیز کردن قهوه ساز را بخوانید. اما به طور کلی برای تمیز کردن قهوه ساز، اول باید دستگاه را خاموش کنید و قطعاتی از آن که قابل جدا شدن هستند را جدا کرده و داخل ظرف قهوه را با آب تصفیه گرم شستشو دهید. توجه داشته باشید که برای شستن قهوه ساز از آبی که خالص و بدون مواد نا خواسته، مانند سنگ آهن یا کلر باشد استفاده کنید. برای این کار می توانید از فیلتر آب برای تصفیه کردن آب و حذف رسوبات کمک بگیرید. حتی برای حذف روغن و رسوبات می توانید از تمیز کننده های خاص قهوه ساز استفاده کنید.

رعایت دمای مناسب

نکات نگهداری قهوه ساز

دمای مناسب قهوه ساز برای استخراج عطر و طعم قهوه بسیار مهم است. مثلا اگر دما کم یا بیش از حد مجاز باشد، اصطلاحا قهوه می سوزد یا درست دم نمی کشد و کیفیت خود را از دست می دهد. قبل از استفاده مطمئن شوید که قهوه ساز به درجه حرارت مناسبی تنظیم شده باشد. دمای دستگاه هم بر روی طعم اسپرسو و هم بر روی عصاره گیری آن تاثیر خواهد داشت.

برای مثال:

  • دمای 92 سانتی گراد: قهوه دارای اسیدیته بالا و بافت، شیرینی و تلخی شیرینی پایینی دارد
  • دمای 98 سانتی گراد: دارای اسیدیته متوسط با میزان فراوانی شیرینی، تلخی، بافت کامل و حالت دهانی عجیب پودری
  • دمای 94 الی 96 سانتی گراد: با اسید متعادل، سطوح بالای شیرینی، بافت خوب و تلخی پایین

دمای عصاره گیری بسیار مهم است و اگر تنظیم نباشد می تواند باعث مشکل شود و می توان بهترین دمای اسپرسو ساز را دمای 96 درجه سانتی گراد گفت.

استفاده از قهوه تازه و با کیفیت

نکات نگهداری قهوه ساز

برای تهیه یه قهوه خوشمزه، استفاده از قهوه با کیفیت بسیار مهم است. می توانید برای داشتن یک قهوه خوش عطر و طعم، قهوه آسیاب نشده بگیرید و هر بار قبل استفاده، قهوه را آسیاب کنید تا همیشه قهوه تازه و خوش عطر میل کنید.

نگهداری در محل مناسب

نکات نگهداری قهوه ساز

قهوه ساز را در محیط خشک و دور از نور آفتاب قرار دهید، چون رطوب و دمای بالای محیط می تواند به قهوه ساز آسیب وارد کند.

بررسی و تعمیرات منظم

 

بررسی دوره ای و شناسایی مشکلات ممکن در قهوه ساز می تواند در پیشگیری از خرابی های جدی قهوه ساز و افزایش عمر مفید دستگاه موثر باشد. به همین دلیل بهتر است کلیه راهنما های استفاده و نگهداری قهوه ساز را به دقت مطالعه کرده و دستورالعمل های راهنما را به درستی انجام داد.

نحوه نگهداری از قهوه ساز

نکات نگهداری قهوه ساز

همیشه سعی کنید قهوه ساز و اجزای داخلی آن را تمیز نگهدارید. ماندن قهوه درون دستگاه باعث ایجاد لک و ماندن رد قهوه بر روی دستگاه قهوه ساز است، پس بهتر است صبر کنید تا آخرین قطره قهوه از دستگاه خارج شود. برای کمتر جرم گرفتن و جلو گیری از از رسوبات، می توانید از آب تصفیه شده یا در صورت لزوم از فیلتر آب استفاده کنید، وگرنه باید دستگاه را جرم زدایی کنید. برای رسوب زدایی دستگاه قهوه ساز، می توانید از محلول مخصوص رسوب زدایی و یا از خلا رازی استفاده کنید. فقط توجه داشته باشید که طبق دستورالعمل های محلول عمل کنید.

نگهداری از دستگاه اسپرسو ساز

نکات نگهداری قهوه ساز

 

برای نگهداری طولانی مدت از دستگاه اسپرسو ساز، باید بعد از هربار استفاده از دستگاه آن را بشویید و خشک کنید، مخصوصا قسمت هایی که از هم جدا می شوند، مثل فیلتر های کف، درپوش و درجه بند قهوه.

برای این کار می توانید از محلول های شستشو هم کمک بگیرید. از آب تصفیه شده استفاده کنید، زیرا آب هایی که شامل مواد آلی یا آب سخت هستند باعث عوض شدن طعم و مزه قهوه می شوند. اگر دستگاه اسپرسو ساز شما دارای ویژگی تنظیمات دما است، نتظیمات را همیشه چک کنید تا مطمئن شوید که به درستی کار می کند. اگر دستگاه نیاز به تعمیر و تعویض قطعات داشت، حتما به فروشنده یا تکنسین مراجعه کنید.

روشن ماندن دستگاه اسپرسو ساز

اگر قصد استفاده از دستگاه اسپرسو ساز را دارید، باید اول مطمئن شوید که دستگاه به برق وصل شده است، سپس کمی صبر کنید تا دستگاه گرم شود. زمان مورد نیاز برای گرم شدن دستگاه، بسته به نوع و برند آن متفاوت است. بعد از گرم شدن دستگاه می توانید از طریق دکمه موجود روی دستگاه، بخار و آب را نتظیم کنید. برای استفاده دقیق کار با دستگاه می توانید از دفترچه راهنما کمک بگیرید. بعد از هربار استفاده از قهوه ساز بهتر است آن را خاموش کنید، روشن ماندن آن در طول روز و شب فایده ای ندارد و خاموش کردن آن مطمئن تر است. بعضی از دستگاه ها بعد از استفاده به طور خودکار خاموش می شوند، اگر دستگاه شما این قابلیت را ندارد بهتر است پس از استفاده، خودتان دستگاه را خاموش کنید.

اسید شویی قهوه ساز

نکات نگهداری قهوه ساز

 

روش اسید شویی، بهترین و ارزانترین کار برای شستشو دستگاه اسپرسوساز است. برای این کار از اسید سیتریک یا قرص های تمیز کننده که حاوی اسید سیتریک است استفاده می شود. اما ممکن است قرص های حاوی اسید سیتریک برای بعضی ها مقرون به صرفه نباشد. از اسید سیتریک، علاوه بر اسید شویی دستگاه اسپرسو ساز، برای تمیز کردن لوازم دیگر هم به کار می رود. اگر روش اسید شویی دستگاه را به درستی انجام دهید آسیبی به دستگاه نمی رسد. برای هر بار تمیز کردن دستگاه به دو قاشق چایی خوری اسید سیتریک نیاز است.

بعد از انتهای کار باید به طور کامل تمام مواد اسید سیتریک از دستگاه خارج شود، در غیر این صورت هم قهوه طعم ناخشایندی میگیرد و هم دستگاه آسیب میبیند.

چرا قهوه ساز قهوه نمی دهد

  • پر نبودن مخزن آب قهوه ساز
  • باز نبودن شیر وروی دستگاه
  • رسوب گرفتن قهوه ساز
  • استفاده از آب سخت
  • استفاده مدام و بیش از حد از قهوه ساز

پر نبودن مخزن آب قهوه ساز

نکات نگهداری قهوه ساز

اگر مخزن قهوه ساز به اندازه کافی آب نداشته باشد، قهوه به درستی ساخته و خارج نمی شود. قبل از استفاده از دستگاه قهوه ساز حتما آب مخزن دستگاه را چک کنید تا مطمئن شوید دستگاه به اندازه کافی آب دارد.

باز نبودن شیر وروی دستگاه

در صورتی که قهوه ساز مستقیما به منبع شیر آب متصل باشد، برای پر شدن مخزن قهوه ساز باید شیر ورودی آب باز باشد. قبل از استفاده، باز بودن شیر آب را بررسی کنید.

رسوب گرفتن قهوه ساز

قهوه زمانی که در دستگاه رسوب کرده باشد، از دستگاه خارج نمی شود. این اتفاق در صورتی می تواند رخ دهد، از آخرین باری که از دستگاه استفاده کرده اید مدت زیادی گذشته باشد.

استفاده از آب سخت

آب سخت به دلیل وجود یون های منیزیم و کلسیم و استفاده آن ها برای قهوه، به صورت لایه سفید رنگ آهکی در مخزن قهوه ساز رسوب می کند، که باعث خارج نشدن قهوه از دستگاه می شود.

استفاده مدام و بیش از حد از قهوه ساز

نکات نگهداری قهوه ساز

چنانچه بیش از حد درون دستگاه قهوه بریزید و از دستگاه قهوه ساز به طور مدارم و بیش از حد استفاده کنید، قهوه درون دستگاه رسوب کرده و مانع خروج قهوه از قهوه ساز می شود.

نکات استفاده از اسپرسو ساز

نکات نگهداری قهوه ساز

برای داشتن قهوه تازه و خوش عطر و طعم، از قهوه و آب با کیفیت استفاده کنید. قبل از استفاده از دستگاه قهوه ساز، آب قهوه را قبل از استفاده گرم کنید و دستگاه را چک کنید تا مطمئن شوید تمام قطعات سالم و به درستی کار می کنند. برای نگهداری و مراقبت بهتر دستگاه قهوه ساز، به صورت روزانه سبد قهوه، هدگروپ و پرتافیلتر را تمیز کنید و بک فلاش اسپرسو را هر بار بعد از استفاده بشویید و هر چند ماه یه بار واشر های دستگاه اسپرسو ساز را که در اثر استفاده فرسوده شده اند را تعویض کنید.

نظرات قهوه ساز آزور

نکات نگهداری قهوه ساز

قهوه ساز آزور دارای بدنه استیل است و همین باعث استحکام و زیبایی آن شده. این دستگاه یک برند فرانسوی است و انواع مختلفی دارد. اما بیشتر محصولات آزور نیمه صنعتی هستند، یعنی به درد استفاده در کارخانه ها یا مراکز بزرگ نمی خورند و کاربرد بیشتری در خانه دارند.

اسپرسو آزور معمولا از فشار پمپ20 بار برخوردارند که نسبتا بالاس، برای همین از این نوع برای کافه ها و مغازه های قهوه فروشی استفاده می کنند. طراحی این دستگاه آنقدر آسان است که به راحتی با دیدن منو و دکمه های روی دستگاه می توان نحوه کار با آن ها را یاد گرفت. این محصول همانند محصولات دیگر گارانتی دو ساله و قیمت خیلی مناسبی دارند.

آموزش کار با دستگاه قهوه ساز نیمه صنعتی

نکات نگهداری قهوه ساز

اسپرسو ساز های نیمه صنعتی نسبت به مدل های خانگی توان موتور بیشتری دارند. این دستگاه ها توانایی آماده کردن روزی 10الی20 فنجان اسپرسو را دارند، برای همین می توانند از آن ها در محل کار یا کافی شاپ ها استفاده کرد. داشتن هدگروپ یکی از مزیت های بزرگ این دستگاه است، زیرا با بیشتر بودن هدگروپ سرعت تهیه اسپرسو افزایش پیدا می کند. مدل های صنعتی دارای تنظیمات دقیق دمای آب و بخار هستند و می توانند انواع مختلف نوشیدنی قهوه را تولید کرد. اما برای استفاده از دستگاه های نیمه صنعتی باید مهارت لازم را داشته باشید. دستگاه های اسپرسو ساز صنعتی به دلیل استفاده مداوم از آن ها، نسبت به اسپرسو ساز های خانگی بیشتر به مراقبت و نگهداری نیاز دارند. پس حتما بعد از هر بار استفاده از دستگاه اسپرسو ساز، آن را به طور مرتب و منظم تمیز کنید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟