مسجد شیخ لطف الله اصفهان
سایر خبرها

هر آنچه باید در مورد مسجد شیخ لطف الله اصفهان بدانید

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، در اینجا شما با یکی از بی نظیرترین جاذبه های ایران و دیدنی ترین مسجد کشور یعنی مسجد ...

نفیسه رحیمی | 4 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، در اینجا شما با یکی از بی نظیرترین جاذبه های ایران و دیدنی ترین مسجد کشور یعنی مسجد شیخ لطف الله اصفهان آشنا خواهید شد. اصفهان یکی از شهرهای جذاب ایران، تعداد بی شماری دیدنی را به خود اختصاص داده است. هر کدام از این آثار تاریخی داستان جالبی دارند. کم نیستند معماری های دلنوازی که در نصف جهان وجود دارند،‌ یکی از این شاهکارها مسجد شیخ لطف الله بوده، که در میدان نقش جهان واقع شده است. با مستر بلیط همراه شوید تا گردشی مجازی به درون و معماری های بی نظیر این مسجد داشته باشیم.

تاریخچه مسجد شیخ لطف الله

قبل از اینکه مسجد شیخ لطف الله اصفهان را بهتر بشناسیم، عاقلانه تر است که به سراغ تاریخچه ای از ساخت این بنای عظیم برویم و دلایل ساخت آن را با هم مرور کنیم. پس به عقب می رویم یعنی چیزی حدود سال 982 خورشیدی (1011 هجری قمری)، که در آن سال ها حکومت صفویان در حال ساخت و ساز بناهای مثل میدان نقش جهان،‌ خیابان چهار باغ، مسجد امام و … بود و شهر اصفهان را با سرعت هر چه تمام تر به سوی مکانی دیدنی در عرصه هنر، تاریخ و معماری پیش می برد. در همین حال و احوال بود که شاه قدرتمند صفوی یعنی شاه عباس، دستور ساخت مسجد شیخ لطف الله را داد و این بنا را بر روی مسجدی قدیمی و مخروبه که در میدان نقش جهان قرار داشت، برافراشت. معمار مشهور اصفهانی یعنی محمدرضا اصفهانی مسئولیت ساخت این بنا را برعهده گرفت و در طول هجده سال کار روی آن، ویرانه ای را به یک ساختمان عظیم و شاهکاری بی بدیل تبدیل کرد. این مسجد در آن زمان خصوصی اعلام شد و جز خاندان و خانواده شاه عباس هیچ مردم عادی اجازه ورود به آن را نداشتند. طبق روایاتی که در دسترس است گفته می شود از سال 1028 هجری قمری (998 هجری شمسی) که این مسجد به بهره برداری رسید تا زمان مرگ شاه عباس، وی هر روز در آن نماز می گذارد و به عبادت می پرداخت. امروزه بسیاری با بلیط قطار اصفهان به دیدن شاهکار عظیم دوره صفوی می روند و ساعت ها به دیدن آن مشغول می شوند.

آشنایی با مسجد شیخ لطف الله اصفهان

در سفر به نصف جهان با بلیط هواپیما اصفهان اگر تنها فرصت بازدید از یک جاذبه تماشایی را داشته باشید،‌ بی هیچ تردیدی این جاذبه باید مسجد شیخ لطف الله در میدان نقش جهان باشد. مسجدی که پس از بازدید از آن می توانید ادعا کنید بهترین معماری، کاشی کاری، رنگ آمیزی و نبوغ را در آن دیده اید و جلوه های معماری فوق العاده صفوی را از نزدیک نظاره گر بوده اید. پس معطل نمی کنیم و سراغ معرفی این بنا می رویم؛ معماری عظیمی که برای قرن ها مقابل عمارت عالی قاپو و ضلع شرقی میدان نقش جهان استوار و پایدار مانده و رخ خود را به رهگذران آن منطقه می نمایاند. بنای زیبای این مسجد به دست استاد محمدرضا اصفهانی،‌ یکی از معروف ترین معماران عصر صفوی به سبک معماری اصفهانی ساخته شده که در سال 1310 با شماره 1050 به ثبت ملی رسیده و در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت. خبرگزاری معتبر اسپوتنیک این مسجد را جزء یکی از هفت عجایب ناشناخته دنیا می داند و جالب تر اینکه آن را در میان برترین ساختمان های دیدنی جهان قرار داده است.

مسجد شیخ لطف‌الله تاریخچه

چرا مسجد شیخ لطف الله را به این نام می خوانند؟

از نکات جالب درباره مسجد شیخ لطف الله نام آن است که با دیگر مساجد ایران کاملا متفاوت است و نام منحصر به فردی را به خود اختصاص داده است. بنا به روایاتی که وجود دارد، جهت احترام و تکریم از جایگاه شیخ میسی، پدر زن شاه عباس اول، این نام را بر مسجد نهادند. شیخ میسی، که نام اصلی وی شیخ لطف الله جبل عاملی است، از فقیهان و دانشمندان لبنانی بود که از خاندان فقهای امامیه به شمار می رفت و محل سکونت وی در منطقه جبل عامل، مناطق ساحلی و کوهستانی جنوب لبنان، قرار داشت. او دعوت پادشاهان صفوی را در آن زمان پذیرفت و از شهر میس لبنان به همراه جمعی از بزرگان و دانشمندان فقه و شیعه، به کشورمان ایران سفر کرد.

در ابتدا شیخ لطف الله به محض آن که به ایران آمد به شهر مقدس مشهد سفر کرد و آن جا سکونت گزید. او در مشهد در پیشگاه عالمانی همچون ملاعبدالله شوشتری، به تحصیل و یادگیری علوم فقه پرداخت و پس از آن به دستور شاه عباس بزرگ جهت خدمت گذاری به آستان قدس رضوی برگزیده و انتخاب شد. پس از مدتی به قزوین سفر کرد و به تدریس در این شهر مشغول شد. سرانجام وقتی شاه عباس دید که این عالم شیعه در کشور پرآوازه شده است، دستور داد به اصفهان بیاید و در این سکونت گزیند. به علت آن که شاه عباس به این دانشمند شیعه علاقه خاصی داشت، دستور داد مسجدی در اصفهان برای او بنا کنند -مسجد شیخ لطف الله- که وی بتواند به عبادت و تدریس بپردازد. به همین ترتیب شیخ لطف الله جبل عاملی مسئولیت اقامه نماز جمعه در این مسجد را برعهده گرفته و نامش برای همیشه در تاریخ هنر و معماری ایران پایدار و ماندگار شد. این مسجد امروزه به یکی از شاهکارهای تاریخی ایران تبدیل شده و چشم هر گردشگری را به خود جذب کرده است. بسیاری از علاقه مندان، که در نزدیکی این شهر هستند، با بلیط اتوبوس اصفهان،‌ به آن جا می روند و زیبایی های معماری این مسجد را از نزدیک نظاره گر می شوند.

سرنوشت مسجد شیخ لطف الله در گذر زمان 

از اینکه در گذر زمان این مسجد چه سرنوشت دقیق و جزء به جزئی را به خود گرفته است اطلاعات دقیق و خاصی وجود ندارد، اما در برخی منابع تاریخی گفته می شود پس از مدتی در دوره صفویه، این مسجد با نام ملا فتح الله نیز شناخته شده ولی در نهایت به نام اصلی خود یعنی لطف الله بازگشته است. یکی از ایران شناسان مشهور امریکایی به نام آرتور پوپ در نوشته های خود آورده است که در زمان رضاشاه پهلوی از او درخواست کرده اند که مسجد شیخ لطف الله دوباره مرمت سازی و بازسازی شود که وی نیز این درخواست را پذیرفته است. در ادامه این درخواست، و پس از اجرای دستور رضاشاه جهت بازسازی، طرح های اصلی، گنبد و کاشی کاری های موجود مرمت سازی شد و مسجد را به طرح اولیه خود بازگرداندند.

مسجد شیخ لطف الله اصفهان

چرا مسجد شیخ لطف الله منحصر به فرد است؟

عاملی که این مسجد را خاص و منحصر به فرد کرده، ویژگی هایی است که در هیچ مسجد دیگری در ایران به کار گرفته نشده است. اولین ویژگی که می توان در این مسجد دید این است که در آن هیچ مناره ای دیده نمی شود، و از آنجا که در آن دوران، یکی از اصلی ترین نشانه های وجود مساجد مناره ها بوده اند، نداشتن این ویژگی در این مسجد یک مقدار عجیب به نظر می رسد. البته شاید به این دلیل بوده که مسجد لطف الله در آن زمان مکانی مختص عبادت درباریان بوده و مردم عادی نمی توانستند به آن وارد شوند، به همین دلیل مناره ای بر آن نگذاشتند تا دیگران به مسجد وارد نشوند. از دیگر ویژگی های این مسجد، نبود شبستان است. همانطور که شاهد هستیم، تقریبا در تمام مساجد هنگام ورود شبستانی وجود دارد، اما در مسجد شیخ لطف الله شبستانی به چشم نمی خورد و شما برای ورود به این مسجد باید پله هایی را طی کنید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟