علت خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی
آموزش

علت خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی چیست؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، جارو برقی برای نخستین بار در سال 1896 میلادی اختراع شد و تا قبل از آن، تمیز ...

نفیسه رحیمی | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، جارو برقی برای نخستین بار در سال 1896 میلادی اختراع شد و تا قبل از آن، تمیز کردن و جارو کردن خانه کار بسیار دشوار و وقت گیری تلقی می شد.این وسیله یکی از مهمترین لوازم خانگی در زندگی امروزی است که همانند سایر محصولات نیاز به مراقبت دارد. یکی از مشکلات رایج آن خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی و روشن نشدن است و به همین منظور در این بخش تلاش شده تا به بررسی دلایل آن پرداخته شود.

جاروبرقی به گونه ای ساخته شده که نباید در فواصل زمانی طولانی از آن استفاده کرد. زمان مناسب برای جارو کشیدن و نظافت منزل بین 30 دقیقه الی یک ساعت عنوان شده است که یکی از سوالات پرتکرار کاربران علت خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی و زود داغ شدن موتور آن است.

دلایل زیادی مانند قطعی سیم برق برای خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی و روشن نشدن آن ذکر شده که در ادامه علت این مشکل و راه های جلوگیری از آن بررسی شده است.همان طور که گفته شد، هر وسیله برقی مانند جاروبرقی برای استفاده به مدت طولانی تر نیاز به نگهداری و مراقبت دارد و در صورت بروز هر گونه مشکل سریعا برای رفع آن باید اقدام کرد. با خواندن مطلب ذیل تا حدودی می توان از خراب شدن و خاموش شدن جاروبرقی جلوگیری کرده و در صورت نیاز باید به متخصص این کار مراجعه کرد.

علت خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی
قطعی سیم برق جاروبرقی

قطعی سیم برق جاروبرقی یکی از مشکلات رایج است که بسیاری از افراد با آن مواجه شده اند و دلیل اصلی آن تا انتها کشیدن سیم برق است.همان طور که می دانید، هر جاروبرقی مجهز به یک سیم جمع کن است و تا انتها کشیدن، سیم را تحت فشار قرار می دهد.

قطعی سیم و خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی

برای جلوگیری از قطعی سیم برق جاروبرقی و بروز این مشکل، بهتر است که سیم برق را به آرامی تا نزدیک به انتها بکشید و با یک نوار چسب علامت بزنید و از این پس تا قسمت مشخص شده سیم را به بیرون بکشید.

بررسی قطعی سیم برق جاروبرقی به دو روش انجام می شود که در روش نخست باید درب جاروبرقی را باز کرده و سیم را به دوشاخه وصل کنید و  از یک ولت متر بهره ببرید. در روش دوم با کمک اتصال دادن سیم های رابط به یکدیگر با اهم متر می توان قطعی سیم را بررسی کرد که باید اهم متر را بر روی  R*1 قرار داد و در صورت حرکت عقربه اهم متر، سیم سالم است و نیاز به تعویض ندارد.

خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی

در بعضی موارد برق به دستگاه می رسد اما به دلیل خرابی سیم جمع کن، جاروبرقی روشن نمی شود. سیم جمع کن دارای شاخک هایی است که احتمال قطعی آن ها وجود دارد که می توان بعد از آماده کردن سر سیم، آن را خم کرده و سپس قرقره را روی آن قرار دهید و بعد از پایین قرار گفتن سیم ها به سمت پایین، برق متصل شود.

  • توجه داشته باشید که جاروبرقی به برق وصل است و در صورت لزوم از متخصص این حوزه کمک بگیرید.
بیشتر بخوانید:

ارزان ترین جاروبرقی های بازار

خرابی ترموستات

جاروبرقی ها مجهز به قطعه ای به نام ترموستات هستند که در صورت روشن ماندن بیش تر از حد معمول برای محافظت از موتور جاروبرقی، اقدام به خاموش کردن آن می کند. خرابی ترموستات و یا بیش از حد داغ شدن ترموستات جاروبرقی منجر به خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی می شود و در صورت مواجه شدن با این مشکل، توصیه می شود که 20 الی 30 دقیقه به محصول خود استراحت داده و سپس آن را روشن کنید.

خاموش شدن جاروبرقی

خرابی ترموستات و یا داغ شدن بیش از حد دلیل اصلی خاموش شدن جاروبرقی است که عواملی مانند گیر کردن زباله در لوله به موتور فشار آورده و در نتیجه منجر به داغ شدن بیش از حد ترموستات جاروبرقی می شود اگرچه داغ شدن به دلیل کار کردن موتور تا حدی طبیعی است.

گیر کردن آشغال و مو در جاروبرقی

همان طور که در بالا ذکر شد، یکی از ساده ترین مشکلاتی که منجر به سوختن جاروبرقی می شود، گیر کردن آشغال و مو در جاروبرقی  است که با داغ شدن بیش از حد ترموستات و خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی ارتباط مستقیم دارد.

خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی

بهتر است که بعد از جارو کشیدن حتما لوله های جاروبرقی را بررسی کنید که زباله و یا مو در داخل آن گیر نکرده باشد.

کثیفی فیلتر هوا

کثیفی فیلتر هوا و عدم توجه به تمیز کردن آن می تواند منجر به سوختن جاروبرقی شود و در واقع نادیده گرفتن برخی از موارد کوچک و پیش پا افتاده در خراب شدن این وسیله نسبتا گران قیمت تاثیر به سزایی دارد.

فیلتر جاروبرقی

هنگام خالی کردن کیسه جاروبرقی حتما به فیلتر هوا نگاهی بیندازید و در صورت کثیف بودن آن را بشویید و یا بین ۳ تا ۶ ماه یک بار تعویض کنید. بررسی تمامی نکات و پرداخت هزینه های کم بابت تعویض فیلتر و کیسه جاروبرقی می تواند از سوختن جاروبرقی و پرداخت هزینه های گزاف تعمیرات جلوگیری کند.

پر شدن کیسه جاروبرقی

خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی

همان طور که در بالا اشاره شد، داغ شدن بیش از حد ترموستات جاروبرقی با گیر کردن آشغال در لوله خرطومی و در نهایت خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی ارتباط مستقیم دارد و در واقع پر شدن کیسه جاروبرقی نیز می تواند منجر به این رویداد شود.

توجه داشته باشید که پیش از پر شدن کیسه جاروبرقی آن را خالی کرده و بهتر است که از کیسه های یک بار مصرف و نانو بهره ببرید.

قطعی پریز برق

قطعی پریز برق و خاموش شدن جاروبرقی

قطعی پریز برق نیز می توانند در لیست عوامل موثر در روشن نشدن جاروبرقی قرار بگیرد. پیش از بررسی و باز کردن جاروبرقی در ابتدا مطمئن شوید که پریز برق قطع نباشد.

برای اطمینان از عدم قطعی پریز برق می توان از فازمتر و یا ولت متر کمک گرفت و سپس رنج ولت متر را بر روی 25 قرار داده و برق را اندازه گیری کنید. گاهی پریز برق دارد اما به علت پایین بودن ولت، جاروبرقی روشن نمی شود. معمولا سنسورهای برخی از جاروبرقی ها برای ایمنی بیشتر موتور جاروبرقی از روشن شدن آن جلوگیری می کنند.

در همین رابطه بیشتر بدانید:

مشخصات جاروبرقی تکنولایو مدل 3800 Turbo
خرابی کلید روشن خاموش جاروبرقی

برخی از افراد عادت دارند که فشار زیادی به کلید روشن خاموش جاروبرقی وارد کنند که در نتیجه منجر به خراب شدن کلید جاروبرقی و روشن نشدن آن می شود.با کمک یک اهم متر می توان از درست بودن کلید اطمینان حاصل کرد.

اگر کلید روشن خاموش جاروبرقی روشن باشد عقربه عدد صفر و در حالت خاموش کلید عقربه بی‌نهایت را نشان خواهد داد.

رله جاروبرقی خراب است

خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی

خراب بودن رله جاروبرقی می تواند به روشن نشدن جاروبرقی مرتبط باشد. برخی از دستگاه ها مجهز به رله هستند که در صورت عدم بسته شدن مدار و قطع کلید قدرت، جاروبرقی روشن نمی شود.

برای اطمینان از درست بودن رله در ابتدا باید سیم‌های متصل شده به کلید روی دسته جاروبرقی را به وسیله اهم‌متر بررسی کرد. جاروبرقی را به برق متصل نموده و با یک پیچ گوشتی دسته عایق کلید قدرت رله را  ببندید. در صورت عدم روشن شدن جاروبرقی، رله مشکلی ندارد اما اگر جارو برقی روشن شد سیم‌های رابط رله قطع و یا آسیب دیده است.

احتمال اختلال در مدار سری و موتور جاروبرقی

خاموش شدن جاروبرقی

قطعی یکی از اجزای مدار سری به معنای کار نکردن همه ی قطعات است که برای اطمینان از سالم بودن می توان از یک متخصص کمک گرفت و یا به وسیله اهم متر تمام سری ها را بررسی کرد.

بعد از بررسی تمام عواملی که ذکر شد، موضوع سوختن موتور باید در نظر گرفته شود که معمولا نیم سوز می شود و برای مطمیئن شدن باید موتور را به طور مستقیم به برق متصل کرد.

روش های جلوگیری از خاموش شدن و روشن نشدن جاروبرقی

علت خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی

علاوه بر مواردی که ذکر شد، عوامل دیگری نظیر نوسان برق در خانه، نیم سوز شدن آرمیچر، کثیف و یا کوتاه شدن زغال و .. در خاموش شدن و روشن نشدن جاروبرقی دخیل است که بهتر است تعمیر آن را به یک فرد متخصص بسپارید و برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی رعایت برخی از نکات را در اولویت قرار دهید.

  • بررسی سالیانه قطعات و موتور جاروبرقی
  • بررسی و تمیز کردن لوله های خرطومی جاروبرقی
  • خودداری از تا انتها کشیدن سیم جمع کن جاروبرقی
  • تعویض و یا شستن فیلترهای هوا جاروبرقی
  • جلوگیری از پر شدن کیسه جاروبرقی

علائم سوختن موتور جاروبرقی

سوختن موتور جاروبرقی

آشنایی با علائم سوختن موتور جاروبرقی و روش های پیشگیری از آن می تواند تا حدودی از خراب شدن جاروبرقی جلوگیری کند. نگهداری و استفاده صحیح از هر وسیله برقی به معنای افزایش طول عمر آن است که با توجه به گرانی این محصولات در بازار باید توجه بیشتری به آن ها کرد.

در ادامه به متداول ترین علائم سوختن موتور جاروبرقی و راه های مقابله با آن پرداخته شده است.

نداشتن مکش

یکی از علائم سوختن موتور جاروبرقی نداشتن مکش عنوان شده که در صورت بروز چنین رویدادی باید سریع اقدام کنید البته پیش از اقدامات لازم توجه داشته باشید که جاروبرقی در حالت مینیموم و یا کمترین درجه قرار نداشته باشد.

مکش جاروبرقی

پر شدن کیسه جاروبرقی و یا گیر کردن آشغال در لوله ها نیز می تواند دلیلی برای نداشتن مکش جاروبرقی باشد که بهتر است پیش از انداختن نگاهی به موتور، تمام جوانب را در نظر بگیرید.

خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی

همان طور که گفته شد، یکی از دلایل خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی می تواند مربوط به سوختن موتور باشد که در نتیجه افزایش طول عمر و استفاده زیاد از جاروبرقی، رخ می دهد و باید توسط یک متخصص تعویض شود.

روشن نشدن جاروبرقی

در بالا به بررسی مواردی که با روشن نشدن جاروبرقی مرتبط است، پرداخته شد که از مهمترین آن ها می توان به قطعی سیم برق، خراب شدن کلید جاروبرقی ویا پر شدن کیسه جاروبرقی اشاره کرد.

کلید جاروبرقی

بعد از یافتن علت روشن نشدن جاروبرقی نوبت به برطرف کردن مشکل می رسد که توصیه می شود توسط یک تکنسین انجام شود.

بوی سوختگی

یکی از آسان ترین راه های تشخیص سوختن موتور جاروبرقی، بوی سوختگی است که البته همیشه در لیست علائم سوختن موتور جاروبرقی قرار نمی گیرد و می تواند دلیل دیگری داشته باشد.

شکستن کمربند جاروبرقی و گیر کردن الیاف فرش و یا مو در داخل غلتک برس می تواند بوی سوختگی ایجاد کنند که نیاز به بررسی دارد.

 صدای زیاد موتور

علاوه بر بوی سوختگی و خاموش شدن ناگهانی موتور، صدای زیاد موتور نیز می تواند ناشی از سوختن و یا نیم سوز شدن باشد.

وجود گرد و غبار داخل جاروبرقی

گرد و غبار داخل جاروبرقی

انباشته شدن بیش از اندازه گرد و غبار و یا به عبارت دیگر وجود گرد و غبار داخل جاروبرقی به مرور زمان می تواند موتور جاروبرقی را خراب کند که هر چند وقت یک بار نسبت به تمیز کردن جاروبرقی و قطعات آن اقدام کنید.

داغ شدن موتور جاروبرقی

گیر کردن آشغال در لوله، کثیفی فیلترهای هوا و یا پر بودن جاروبرقی می تواند به موتور فشار وارد کند و منجر به داغ شدن موتور جاروبرقی شود. همان طور که پیش از این اشاره شد، در صورت استفاده طولانی مدت از این دستگاه احتمال خاموش شدن وجود دارد که در بسیاری از نسخه های مجهز به ترموستات، طبیعی است.

با رعایت نکات بالا می توان از داغ شدن موتور جاروبرقی و در نتیجه سوختن آن جلوگیری کرد.

مشکلات رایج کاربران جاروبرقی

علت خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی

بعد از بررسی دلایل روشن نشدن و خاموش شدن ناگهانی این دستگاه و راه های پیشگیری از آن نوبت به بررسی و پاسخ سوالات پر تکرار مخاطبان نظیر علت یکسره شدن جاروبرقی و آب رفتن داخل جاروبرقی رسیده است.

علت یکسره شدن جاروبرقی

بسیاری از کاربران در مورد علت یکسره شدن جاروبرقی سوالاتی مطرح کردند که در این بخش قصد داریم به سوالات آن ها پاسخ دهیم و تا حدودی به رفع این مشکلات بپردازیم.

در ابتدا کلید جاروبرقی را بررسی کنید و بعد از اطمینان از سالم بودن آن به سراغ دیمر جاروبرقی بروید. علت یکسره شدن جاروبرقی می تواند به خرابی دیمر جاروبرقی مربوط باشد.

آب رفتن داخل جاروبرقی

آب رفتن داخل جاروبرقی

آب رفتن داخل جاروبرقی برابر با سوختن موتور جاروبرقی است اما امکان آسیب ندیدن موتور نیز وجود دارد. توصیه می شود که به محض کشیدن آب با جاروبرقی، دستگاه را خاموش کرده و حداقل دو روز از روشن کردن آن خودداری کنید.

حتما توجه داشته باشید که پیش از جارو کردن، محل مورد نظر خشک باشد زیرا پس از آب رفتن داخل جاروبرقی احتمال کمی وجود دارد که موتور سالم بماند. درصورتی که بعد از روشن کردن بوی سوختگی به مشامتان رسید، حتما به یک متخصص مراجعه کنید.

علت خاموشی ناگهانی جاروبرقی ال جی یا علت خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی پاناسونیک ؟

بسیاری از مخاطبان سوالاتی نظیر علت خاموشی ناگهانی جاروبرقی ال جی و علت خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی پاناسونیک مطرح کرده اند که با توجه تکرار این دو موضوع قصد داریم تا توضیحاتی را ارائه دهیم.

خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی پاناسونیک

 ال جی و پاناسونیک به عنوان دو شرکت بزرگ و مطرح در سراسر جهان شناخته می شوند که محصولات زیادی در بازار ایران و جهان عرضه می کنند و مطمئنا سوالاتی مانند علت خاموشی ناگهانی جاروبرقی ال جی و یا علت خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی پاناسونیک برای مخاطبان به وجود می آید.

به طور کلی، عواملی که ذکر شد در خاموش شدن جاروبرقی موثر است و با رعایت و خواندن مطالب بالا می توان از بروز این مشکل برای دو محصول ال جی و پاناسونیک جلوگیری کرد. تمیزکردن فیلترهای هوا، بررسی لوله خرطومی، قطعی پریز و سیم رابط ویا بررسی ترموستات جاروبرقی ال جی از جمله مواردی است که باید در نظر گرفته شود.

خاموشی ناگهانی جاروبرقی ال جی

البته توجه داشته باشید که برخی از مدل های ال جی دارای کلید بر روی دسته و بدنه هستند و پیش از ورود به مباحث فنی مانند ترموستات جاروبرقی ال جی در ابتدا  باید کلید روی بدنه دستگاه را روشن کرده (حالت STAND BY) و بعد با کلید روی دسته حالت مکش را انتخاب کنید.

نحوه صحیح تمیز کردن جاروبرقی

صحیح تمیز کردن جاروبرقی بسیار ضروری بوده و باید هر چند ماه یک بار انجام شود زیرا جاروی کثیف از قدرت مکش خوبی برخوردار نیست و به علاوه بوی بدی هم از آن ساطع می شود. تمیز کردن جاروبرقی احتمالا کار خوشایندی به نظر نمی رسد اما بر نحوه عملکرد آن تاثیر مستقیم دارد و نباید نادیده گرفته شود.

تمیز کردن جاروبرقی

نحوه صحیح تمیز کردن جاروبرقی می تواند از بروز مشکلات بالا و خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی جلوگیری کند. در ادامه مراحل تمیز کردن این وسیله کاربردی به ترتیب ذکر شده است که بسیار کمک کننده خواهد بود.

پیش از شروع کار رعایت برخی نکات مانند اطمینان از متصل نبودن به برق، مطالعه دفترچه راهنما و جدا کردن با احتیاط قطعات و فیلترها الزامی است.

وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن جاروبرقی

  • آب
  • دستمال نم دار
  • مسواک
  • مایع ظرفشویی
  • فیلتر یا کیسه جاروبرقی
  • دستکش یک بار مصرف
  • ماسک به منظور جلوگیری از ورود گرد و غبار

تمیز کردن فیلتر جاروبرقی: نخستین گام برای تمیز کردن جاروبرقی، جدا کردن فیلتر و سپس شستشوی آن است. البته برخی از مدل های مجهز به فیلترهای یک بار مصرف هستند که باید آن ها را تعویض کرد. بعد از شستشوی بگذارید کاملا خشک شود و سپس در جای خود قرار دهید.برای شستن صحیح فیلتر دستور‌العمل دستگاه را مطالعه کنید.

صحیح تمیز کردن جاروبرقی

تمیز کردن کیسه یا پاکت جاروبرقی: مدل هایی که مجهز به کیسه هستند، باید در ابتدا زباله های آن را خالی کرده و سپس در داخل آب و مایع ظرفشویی خیسانده و بعد از آب کشی و خشک شدن در جای مناسب قرار دهید. برخی از جاروبرقی ها دارای پاکت های یک بار مصرف هستند که باید آن ها را دور انداخت.

 غلطک و برس جاروبرقی: پرز، مو و یا آشغال ها را از غلطک های جاروبرقی جدا کنید که می توان از قیچی و چاقو کمک گرفت.البته توجه داشته باشید از جدا کردن پرز های خود برس خودداری کنید.

صحیح تمیز کردن جاروبرقی

داخل جاروبرقی: در این مرحله می توان با استفاده از یک دستمال مرطوب و یا مسواک داخل جاروبرقی را تمیز کرد. برای از بین بردن بوی نامطبوع جاروبرقی از مواد معطر خانگی و یا صابون های معطر بهره ببرید.

تمیز کردن جاروبرقی

قطعات و لوله های جاروبرقی:  تمام وسایل جانبی جاروبرقی از قبیل لوله، شلنگ و اتصالات را بعد از شستن و خشک شدن در جای خود قرار دهید.برای این کار می توانید یک سطل را پر از آب گرم کرده و یک قاشق مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید. سری‌های مختلف جاروبرقی را درون آن قرار دهید و بعد از مدتی آب‌کشی کنید. بعد از  ۲۴ساعت و خشک شدن کامل در جای خود قرار دهید.

تمیز کردن قطعات جاروبرقی

تمیز کردن موتور جاروبرقی: همان طور که گفته شد، آب رفتن داخل موتور جاروبرقی به معنای سوختن آن است که اقدامات لازم بعد از وقوع این رویداد در بالا توضیح داده شد و به همین دلیل تمیز کردن این بخش باید با دقت و توجه زیاد انجام شود.در صورت وجود گرد و غبار دور موتور با یک دستمال که اندکی نم دار شده می‌توانید گرد و خاک دور موتور جاروبرقی را پاک کنید.

کثیف شدن تیغه‌هایی که کنار زغال‌ها در موتور قرار گرفته اند، منجر به کاهش قدرت و مکش جاروبرقی می شود. در نتیجه برای تمیز کردن آن ها وقت بگذارید و هرگز از مواد شوینده استفاده نکنید.

خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی

بعد از پایان تمامی مراحل تمیز کردن جاروبرقی حتما قدرت مکش جاروبرقی را در نظر بگیرید که در صورت نداشتن قدرت کافی حتما با یک تعمیرکار مشورت کنید تا از بروز آسیب های جدی به موتور جلوگیری شود.

سخن پایانی

در ابتدای این مطلب به ترتیب دلایل روشن نشدن و یا خاموش شدن جاروبرقی، روش های جلوگیری از آن، علائم سوختگی موتور، سوالات متدوال و در نهایت نحوه صحیح تمیز کردن جاروبرقی مورد بررسی قرار گرفت و می توان نتیجه گرفت که تمامی این موارد به هم مرتبط هستند و برای این که به مدت بیشتری از یک وسیله برقی استفاده کنیم، باید در مورد تمیز کردن صحیح و یا استفاده درست از آن اطلاعات کافی داشته باشیم.

خاموش شدن جاروبرقی

دومین نکته ای که نباید از آن غافل شود، رعایت تمامی جوانب ایمنی است که در صورت نداشتن آشنایی با این حوزه باید از متخصص و یا یک تعمیرکار جاروبرقی کمک گرفت.

در نتیجه گیری این مطلب می توان گفت که بعد از خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی و روشن نشدن آن به ترتیب قطعی پریز برق و یا سیم، پر بودن کیسه، کثیف بودن فیلتر هوا، گیر کردن آشغال و مو در لوله خرطومی، کلید روشن و خاموش جاروبرقی و  در نهایت ترموستات و موتور جاروبرقی را کنترل کنید.

انتهای پیام/

 

نظر شما چیست؟