خرید آبگرمکن
آموزش

راهنمای کامل خرید آبگرمکن و نکاتی که باید بدانید

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، سیستم های گرمایشی خانه همانند بخاری، آبگرمکن، پکیج و … یکی از پر مصرف ...

بهنام وحیدی | 3 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، سیستم های گرمایشی خانه همانند بخاری، آبگرمکن، پکیج و … یکی از پر مصرف ترین لوازم خانگی به حساب می آیند. در این بین آبگرمکن بهترین انتخاب برای گرم کردن آب خانه هایی است که متراژ کم و یا متوسط دارند چرا که این دستگاه از لحاظ مصرف انرژی و هزینه های اقتصادی بسیار بهینه است. به همین خاطر بسیاری از افراد برای گرم کردن آب مصرفی خانه خود به دنبال خرید آبگرمکن هستند. قبل از خرید لوازم خانگی حتما مشخصات کلی و راهنمای خرید لوازم خانگی را مطالعه نمایید تا خریدی عاقلانه و مفید داشته باشید و جلوی هزینه های بسیار زیاد را بگیرید. آبگرمکن از این قاعده مستثنی نیست پس نکات ذکر شده را قبل از خرید آبگرمکن لحاظ کنید.

همه ما اطلاعات کافی از آبگرمکن و مشخصات فنی آن نداریم و نمی دانیم هنگام خرید باید به چه نکاتی توجه کنیم. به همین منظور متنی مبنی بر راهنمای کامل خرید آبگرمکن تهیه کرده ایم و به مواردی مانند آبگرمکن مناسب برای آپارتمان، انواع آبگرمکن، معایب و مزایا آبگرمکن و … می پردازیم. البته مهم ترین نکته در این زمینه، در نظر گرفتن میزان مصرف روزانه و تعداد اعضای خانواده است تا از این طریق بتوانید مناسب ترین آبگرمکن را برای خانه خود انتخاب کنید.

 

انواع آبگرمکن های موجود در بازار

خرید آبگرمکن

قبل از هر چیزی باید انواع آبگرمکن های موجود در بازار را بهتر بشناسید و با مشخصات آنها آشنا شوید.

آبگرمکن مخزنی

خرید آبگرمکن

آبگرمکن مخزنی یکی از رایج ترین و قدیمی ترین انواع آبگرمکن است که گنجایش محدودی دارد. این دستگاه به یک مخزن مجهز شده که اندازه آن معمولا بین 20 الی 80 گالن است. نحوه گرم کردن آب به کمک آبگرمکن مخزنی به این صورت است که آب سرد در مخزن دستگاه نگهداری می شود و با استفاده نیروی برق یا گاز دمای آب بالا خواهد رفت. به همین ترتیب زمانی که شما شیر آب گرم را باز می کنید، آب گرم از مخزن دستگاه به سمت شیر آب جریان پیدا می کند.

آبگرمکن مخزنی ویژگی خاص و منحصر بفردی ندارد زیرا طراحی این دستگاه ساده و معمولی است و همچنین جزو آبگرمکن های معقول به شمار می آید. یکی از مزایا آبگرمکن مخزنی این است که به ندرت نیاز به تعمیر دارد و با قیمتی ارزان به فروش می رسد. تنها مشکل مهمی که وجود دارد این است که دستگاه نمی تواند آب ذخیره شده در مخزن را با سرعت بالایی گرم کند البته در عین حال انرژی زیادی برای این کار تلف می شود.

ساخت و عملکرد جدید ترین مدل های آبگرمکن های مخزنی به گونه ای است که میزان اتلاف را کاهش می دهد و در انرژی صرفه جویی می کنند. پس برای کاهش مقدار گاز و یا برق مصرفی آبگرمکن، در هنگام خرید حتما به برچسب میزان انرژی مصرفی دقت نمایید.

 

مزایا و معایب آبگرمکن دیواری

خرید آبگرمکن

حتما برای خیلی از ما این سوال پیش آمده که آبگرمکن دیواری چی بخریم یا معایب آبگرم کن دیواری چیست؟ تامین سریع آب گرم و هزینه بالای نصب دو مورد از مهم ترین مزایا و معایب آبگرمکن دیواری به شمار می آید. این نوع آبگرمکن در بین ایرانی ها طرفداران زیادی دارد زیرا فضای کمی را در خانه اشغال می کند و آب را در کمترین زمان ممکن گرم می کند. این دستگاه در اندازه های متفاوتی به فروش می رسد که می توانید متناسب با میزان استفاده و تعداد افراد خانواده بهترین اندازه را انتخاب نمایید.

آبگرمکن دیواری یک نوع آبگرمکن بدون مخزن بوده و طرز کار آن با آبگرمکن مخزنی کمی متفاوت است. زمانی که شما به آب گرم احتیاج دارید و شیر آب را باز می کنید، آب سرد سریعا وارد مخزن آن شده و دمای آن فورا بالا می رود. در ادامه این روند آب گرم وارد لوله ها می شود و در اختیارتان قرار می گیرد.

این مدل دیواری یک آبگرمکن مناسب برای آپارتمان های کوچک است زیرا به راحتی می توانید آن را در فضای کوچک آشپزخانه جای داد. معمولا زمان نصب کابینت، یک فضای مخصوص برای آبگرمکن در نظر می گیرند، در غیر این صورت آبگرمکن دیواری در تراس نصب می شود.

بیشتر بخوانید:

حالت زمستانه پکیج چگونه فعال می شود؟

عملکرد آبگرمکن هیبریدی

خرید آبگرمکن

عملکرد آبگرمکن هیبریدی به این صورت است که گرما و انرژی مورد نیاز برای گرم کردن مخزن را از محیط اطراف خود تامین می کند، این امر باعث شده تا این نوع آبگرمکن در لیست کم مصرف ترین آبگرمکن ها قرار بگیرد.

هر چند که این آبگرمکن کم مصرف است اما شرایط ویژه ای برای نصب و نگهداری دارد. جهت نصب آبگرمکن هیبریدی به فضای زیادی نیاز است که دمای این فضا باید بین 40 تا 90 درجه باشد تا دستگاه به بهترین شکل عمل کند. با توجه به اینکه برخی از مناطق ایران سردسیر است و حتی در فصل تابستان نیز دمای این مناطق به 40 درجه هم نمی رسد، ظاهرا این آبگرمکن کارآمد نیست.

اما لازم است بدانید که این دستگاه دارای یک سوییچ است که به کمک آن می توان حالت تامین انرژی دستگاه را تغییر داد. با کمک این سوییچ، زمانی که دما اطراف کم است، آبگرمکن به وسیله نیروی برق آب را گرم می کند.

 

آبگرمکن های خورشیدی

خرید آبگرمکن

آبگرمکن های خورشیدی جزو وسایل سازگار با محیط زیست هستند زیرا کمترین آسیب را به منابع طبیعی وارد می کنند. این دستگاه دارای یک پنل یا صفحه است که نور را جذب می کند و آب سرد در لوله های این دستگاه به جریان در می آید و تا زمانی که آب به مقدار کافی گرم شود این فرایند ادامه دارد. در نهایت آب بعد از گرم شدن به داخل مخزن منتقل می شود.

این آبگرمکن از یک منبع رایگان و تجدید پذیر برای تامین انرژی لازم استفاده می کند، به همین خاطر این دستگاه هزینه زیادی ندارد. علاوه بر هزینه بالای نصب و لوله کشی، یکی دیگر از معایب آبگرمکن خورشیدی این است که در روز های ابری و زمستانی نمی تواند آب گرم را تامین کند، به همین خاطر باید اقدام به خرید آبگرمکن جایگزین برای فصل زمستان کنید.

 

معیار هایی که باید در هنگام خرید آبگرمکن در نظر بگیرید

خرید آبگرمکن

شما با انواع آبگرمکن ها آشنا شدید و می دانید که آبگرمکن مناسب برای آپارتمان کدام است. حال با سنجش شرایط خود و در نظر گرفتن نکات می توانید یکی از 4 نوع آبگرمکن ذکر شده را انتخاب کنید اما نکات دیگری هم وجود دارد که در بین همه آبگرمکن ها مشترک است. با ما همراه باشید تا با معیار هایی که باید در هنگام خرید آبگرمکن در نظر بگیرید را بشناسید.

بعضی از مردم در خرید آبگرمکن عجله می کنند و بدون تحقیق و اطلاعات کافی اقدام به خرید می کند. مواردی همانند نحو نصب آبگرمکن، قیمت آبگرمکن ایستاده و دیواری، شناخت بهترین مارک آبگرمکن ایستاده و حتی مدل آبگرمکن انتخاب شده جزو معیار هایی است که در انتخاب شما تاثیر می گذارد. در بین معیار هایی مثل ظرفیت مخزن، کارایی آبگرمکن و هزینه نهایی خرید آبگرمکن جزو مهم ترین معیار هایی است که باید آن را لحاظ کرد به همین منظور هر کدام را به طو مختصر و مفید توضیح خواهیم داد تا اطلاعات کافی برای خرید آبگرمکن داشته باشید.

ظرفیت مخزن

بسیاری از افراد به اشتباه تنها یک معیار را برای خرید آبگرمکن در نظر می گیرند و به باقی نکات توجهی ندارند. یکی از مهم ترین و اصلی ترین پارامتر های آبگرم FHR است که بر روی برچسب مشخصات آبگرمکن درج می شود. این پارامتر نشان دهنده تعداد گالن آبی است که طی یک ساعت توسط دستگاه گرم می شود. ظرفیت مخزن، میزان شعله و منبع گرما باعث شده تا آبگرمکن های گازی FHR بالاتری نسبت به آبگرم های برقی داشته باشند.

 

کارایی آبگرمکن

خرید آبگرمکن

مهم ترین فاکتور هر لوازم خانگی، کارایی آن است. پارامتر EF مهم ترین معیار برای سنجش کارایی آبگرمکن است که این پارامتر مقدار آب گرم شده به ازای انرژی مصرف شده برای همان اندازه آب را نشان می دهد. هر چقدر EF  آبگرمکن بیشتر باشد به این معناست که دستگاه کارایی بیشتری دارد.

معمولا EF آبگرمکن های برقی بین 0.7 الی 0.95 بوده در حالی که این عدد برای آبگرمکن های گازی 0.5 الی 0.6 است. مقدارEF  آبگرمکن در قسمت مشخصات فنی دفترچه راهنمای ذکر شده است.

 

هزینه نهایی خرید آبگرمکن

خرید آبگرمکن

یکی دیگر از معیار هایی که باید در هنگام خرید آبگرمکن در نظر بگیرید، هزینه نهایی خرید آبگرمکن است. این هزینه  شامل قیمت آبگرمکن، هزینه نصب، لوله کشی و نگهداری از دستگاه  می شود. توصیه می شود که قبل از خرید، قیمت های دستگاه و مدل های مختلفی را با یکدیگر مقایسه کنید. به طور مثال قیمت آبگرمکن مخزنی بلاد را با قیمت آبگرمکن ایستاده لورج و یا با قیمت آبگرمکن ایستاده کامیاب مقایسه کنید و در این بین به مزایا و معایب دستگاه نیز توجه داشته باشید. مثلا لیستی از معایب آبگرمکن دیواری بوتان و سایر دستگاه های انتخاب شده تهیه نمایید و باتوجه به آنها آبگرمکن مورد نظر خود را خریداری کنید.

محصولاتی در بازار به فروش می رسند که فاقد ضمانت نامه و یا خدمات پس ار فروش هستند. این آبگرمکن ها معمولا قیمت ارزان تری نسب به بقیه دارند اما بیشتر محصولات با کیفیت و اصل با ضمانت نامه ارائه می شود. هر چند محصولاتی که گارانتی دارند با قیمت بیشتری ارائه می شوند اما رضایت خاطر و اطمینان در خرید را به همراه دارد.

 

نکات جزئی

در این متن ما به تمام معیار های مهم و اساسی برای خرید آبگرمکن اشاره کردیم اما نکات دیگر وجود دارد که در لیست نکات جزئی قرار می گیرد. این نکات موارد زیر را در بر می گیرد؛

مصرف انرژی

خرید آبگرمکن

از لحاظ مصرف انرژی آبگرمکن های دیواری کم مصرف تر از آبگرمکن های مخزنی است. با این حال برچسب میزان مصرف انرژی هر دستگاه روی بدنه آن درج می شود.

فشار آب

آب برای ورود به لوله های آبگرمکن به یک حداقل فشاری نیاز دارد که این مقدار وابسته به مدل آبگرمکن است. پس اگر در منطقه ای زندگی می کنید که فشار آب در آنجا کم است حتما قبل از خرید آبگرمکن درباره این موضوع تحقیق کنید تا با مشکل مواجه نشوید.

در آخر توجه داشته باشید که هر وسیله گرمایشی و سرمایشی همانند آبگرمکن، پکیج و یا کولرگازی نیاز به سرویس دوره ای دارد تا دستگاه بتواند کارایی بهتری را ارائه دهد. معمولا تعمیرکار ها و سرویس کاران پیشنهاد می دهند که سرویس های دوره ای به صورت فصلی انجام شود تا از هزینه های گزاف جلوگیری شود.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟