چند روش برای رفع شوره کولر آبی
آموزش

چند روش برای رفع شوره کولر آبی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، یکی از رایج ترین مشکلاتی که برای کولر های آبی اتفاق می افتد، شوره کولر آبی ...

نهال وحیدی | 1 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، یکی از رایج ترین مشکلاتی که برای کولر های آبی اتفاق می افتد، شوره کولر آبی است. با شروع تابستان و گرمای شدید اکثر افراد برای خنک کردن خانه یا محل کارشان از انواع کولر ها استفاده می کنند. به طور کلی کولر های آبی با استفاده از تبخیر آب و خنک کردن محیط داخلی خود، هوای خنک را به داخل خانه یا هر جای دیگری که نصب هستند، منتقل می کنند. اما در این مطلب قصد داریم تا درباره چند روش برای رفع شوره کولر آبی  صحبت کنیم.

بیشتر بخوانید:

علت صدای زیاد کولر آبی چیست؟ / آموزش رفع سر و صدای کولر

همچنین در این جا می خوانید:

  • جوش شیرین برای کولر
  • ترفند جالب برای شوره کولر آبی
  • استفاده از صابون در کولر
  • ساخت شوره گیر کولر
  • مایع شوره گیر کولر
  • بهترین رسوب گیر کولر آبی

چند ترفند جالب برای شوره کولر آبی

 

شوره کولر آبی یکی از مشکلات رایج در این مدل از کولر ها است. از این‌ رو در این مطلب درباره چند روش برای رفع شوره کولر آبی صحبت خواهیم کرد. گفتیم که کولر های آبی با روش تبخیر آب هوای داخل خود را خنک کرده و محیط مورد نظر را خنک و مرطوب می کنند. به همین دلیل در بیشتر شهر های گرم و خشک برای کاهش دمای خانه از کولر های آبی استفاده می کنند، اما نکته ای که برای کولر های آبی پیش می آید ایجاد شوره است و دانستن چند ترفند جالب برای شوره کولر آبی و خلاص شدن از این مشکل بسیار مفید خواهد بود.

کولر آبی نیز مانند سایر لوازم نیاز به استفاده و نگهداری درست دارد تا بتواند در دراز مدت کار کند و دچار مشکل نشود که یکی از این روش ها، سرویس کردن کولر قبل از شروع فصل گرم‌ است زیرا این کار سبب افزایش راندمان کولر می شود و از آسیب های احتمالی پیشگیری می کند.

یکی از کار هایی که در سرویس کولر های آبی انجام می شود رفع شوره و رسوبات موجود داخل قطعات و بدنه دستگاه است که این کار توسط متخصص مورد نظر انجام‌ می شود اما اگر‌ خودتان قصد دارید تا شوره کولر آبی را از بین ببرید با ما همراه باشید.

چگونه رسوبات کولر آبی را از بین ببریم!؟

شوره و رسوب در کولر های آبی می تواند باعث خرابی پمپ و بروز مشکلاتی در خیس کردن پوشال ها باشد. همچنین می تواند سبب آسیب های جدی به موتور و دیگر قطعات کولر شود و در نتیجه کیفیت هوای خنکی که از کولر خارج می شود را کاهش دهد. به همین دلیل توصیه می شود که کولر ها را مرتبا جرم زدایی کنید تا از بروز مشکلات جدی یا هر گونه هزینه اضافی جلوگیری کرده باشید.

استفاده از فرچه برای جرم‌زدایی

اگر سختی آب منطقه شما معمولی و نرمال باشد و از سوی دیگر سرویس کولر آبی تان به موقع انجام شده باشد می تواند نتیجه ی آن ایجاد شوره یا رسوب بسیار ناچیز در کولر باشد و برای رفع آن و همچنین تجمع بیشتر رسوبات به صورت منظم آن را با فرچه تمیز کنید، زیرا رسوبات نازک ماندگاری زیادی ندارند و به راحتی توسط یک جسم زبر مانند فرچه یا اسکاچ سیمی از بین می روند.

استفاده از سرکه برای جرم‌ زدایی

قطعا می دانید که سرکه یک پاک کننده اسیدی قوی و طبیعی است که می تواند به عنوان یک محلول برای جرم زدایی استفاده شود. پس در صورتی که حس می کنید رفع شوره کولر آبی با فرچه به تنهایی دشوار است با ترکیب کمی سرکه به راحتی آن ها را از بین ببرید. برای این کار ابتدا برق کولر را قطع کنید، سپس با پاشیدن سرکه روی شوره ها چند دقیقه صبر کنید. در نهایت با فرچه آن ها را از بین ببرید.

استفاده از جوهر نمک برای جرم‌ زدایی

از روش هایی که برای رفع رسوب و شوره کولر آبی بسیار استفاده می شود، محلول جوهر نمک است. به طور کلی مواد سفید کننده شیمیایی یا جوهر نمک به راحتی در کمترین زمان بیشترین میزان شوره کولر آبی را از بین می‌برند و سطح آن را مانند روز اول صاف می کنند اما برای استفاده از این مواد شیمیایی ابتدا:

  • کولر را از برق بکشید.
  • از دستکش و ماسک استفاده کنید.
  • پوشال ها را از درب کولر بیرون بیاورید.
  • تمام‌مناطق مورد نظر را با آب خیس کنید.
  • جوهر نمک‌را بریزید و چند دقیقه صبر کنید.
  • حال با اسکاچ شوره و جرم‌ را از بین ببرید.
  • تمام‌ مناطق را با آب سرد بشویید.

جلوگیری از بروز رسوب و شوره کولر آبی

چند روش برای رفع شوره کولر آبی

در قسمت قبل درباره چند روش برای رفع شوره کولر آبی صحبت کردیم اما شاید این سوال ایجاد شود که دلیل این رسوبات چیست و چه روش هایی برای پیشگیری وجود دارد! یکی از اصلی ترین موارد در بروز شوره کولر آبی، سختی آب بالا است زیرا املاح موثر ترین علل ها در بروز این مشکل هستند، اما نکته ی اصلی این است که نمی توان جلوی به وجود نیامدن شوره کولر آبی را گرفت اما می توان با انجام چند روش این روند را به تاخیر انداخت و یا میزان آن را کاهش داد.

استفاده از مایع شوره گیر کولر آبی

یکی از این روش ها برای جلوگیری از بروز این مشکل استفاده از مایع شوره گیر کولر آبی است که با ریختن آن در سینی کف کولر می توان سختی تب و میزان شوره کولر آبی را کاهش داد. در واقع ساختار این‌مایع به شکلی است که تا مدت ها در کولر باقی می ماند و با حذف سختی آب، از بروز شوره در میان پوشال یا سایر مناطق کولر جلوگیری می کند.

استفاده از بهترین رسوب گیر کولر آبی

نحوه کار بهترین رسوب گیر کولر آبی بدین شکل است که جنس رزین به آب ورودی کولر وصل شده و تمامی املاح ها و یون های منفی آب را خنثی می کند. همچنین خوب است بدانید قیمت این دستگاه تقریبا بالا بوده و نسبت به قیمتش کاملا کیفیت مناسبی نیز ارائه می دهد. در واقع استحکام بالای آن در برابر فشار آب از نکات مثبت آن است. پس اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که سختی آب بالا دارید از رسوب گیری رزینی استفاده کنید.

استفاده از توپ شوره گیر

توپ شوره گیر تولید محققان ایرانی است که یک توپ روغنی خاص از جنس روغن تالو است. در واقع این توپ با قرار گرفتن در سینی کف کولر تمام یون های کلسیم را خنثی کرده و از به وجود آمدن هر‌گونه رسوب در پوشال و سایر قسمت ها جلوگیری می کند.

ساخت شوره گیر کولر آبی

گفتیم که توپ شوره گیر یکی از محصولات ایرانی بوده که توسط یک محقق ایرانی تولید شده است. در واقع یکی از بهترین تولیدان در این زمینه ساخت شوره گیر کولر آبی یا همان توپ شوره گیر است که با داشتن فرمولاسیون و ترکیب بیکربنات می تواند کلسیم های موجود در آب را از بین ببرد و همچنین هیچ ضرری برای تنفس ندارد. محل قرار گیری آن در تشتک کولر آبی است و حتی اگر شوره ای روی پوشال ایجاد شود به دلیل وجود تبادلات یونی در این توپ به راحتی از بین می رود.

دلیل استفاده از صابون در کولر آبی چیست؟

صابون در کولر آبی

استفاده از صابون در کولر آبی یکی از راهکار های جدید و موثر برای رفع شوره کولر محسوب می شود که بهترین زمان انجام این کار قبل از شروع تابستان است. در واقع صابون می تواند تمام املاح آب را خنثی کند و از این رو به راحتی رسوبات و شوره های کولر آبی را از بین ببرد. همچنین از دیگر نکات مثبت انداختن صابون داخل کولر،  پخش بوی مطبوع در محیط خانه است. پس اگر به دنبال روشی راحت برای رفع شوره کولر آبی هستید حتما مقداری صابون را داخل سینی کولر بریزید و به راحتی تمام شوره ها را از بین ببرید اما این که قطعا بگوییم انجام این کار روش درستی است یا نه؟ باید گفت که برخی از متخصصان معتقدند که این روش اشتباه است و به جای آن استفاده از جوش شیرین برای کولر آبی و رفع شوره را توصیه می کنند و برخی دیگر هم معتقدند که استفاده از صابون هیچ ضرری نداشته و روشی موثر است.

اگر می خواهید از جوش شیرین برای رفع شوره کولر آبی استفاده کنید کافی است کمی از جوش شیرین و سرکه را ترکیب کنید و داخل آب کولر آبی و تخلیه آب بریزید.

☆در واقع ترکیب جوش شیرین و سرکه می تواند یکی از روش های جلوگیری رسوب و شوره کولر باشد.

در این مطلب سعی کردیم به دلیل نزدیک شدن به تابستان و استفاده دوباره از کولر آبی، چند روش رفع شوره و همچنین چند روش جلوگیری از ایجاد شوره و انواع رسوبات داخل پوشال یا سایر قسمت ها را به شما آموزش دهیم. اگر با این روش ها مشکل شوره کولر شما حل نشد حتما از یک متخصص حرفه ای قبل از شروع تابستان بخواهید تا این مشکل که در اکثر کولر های آبی رایج است را برایتان رفع کنند تا بتوانید هوایی مطبوع و خنک را در خانه و شرایط گرم داشته باشید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟