رنگ بهتر است یا کاغذ دیواری
دکوراسیون منزل

رنگ بهتر است یا کاغذ دیواری؟

در این مطلب به بررسی این موضوع که رنگ بهتر است یا کاغذ دیواری خواهیم پرداخت.

نفیسه رحیمی | 1 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران « ال کا ایران»، اگر در حال ساخت دکوراسیون داخلی خانه خود هستید و یا می خواهید برای سال جدید فضای خانه تان را تغییر دهید و به دنبال این هستید که برای تغییرات روی دیوار از رنگ استفاده کنید یا کاغذ دیواری این مطلب را تا انتها دنبال کنید. زیرا در این مطلب به بررسی این موضوع که رنگ بهتر است یا کاغذ دیواری خواهیم پرداخت.

همچنین در این مطلب می خوانید:

  • الان کاغذ دیواری مده یا رنگ
  • چه کاغذ دیواری مد است
  • تفاوت قیمت رنگ و کاغذ دیواری
  • مضرات کاغذ دیواری
  • کاغذ دیواری یا رنگ روغن

از کجا بفهمیم رنگ بهتر است یا کاغذ دیواری؟

یکی از راه های مناسب برای فهمیدن این که رنگ بهتر است یا کاغذ دیواری مقایسه آن ها با هم از جهات مختلف است. همانطور که گفتیم اگر به هر دلیلی قصد تغییر حالت دیوار ها و یا طراحی جدیدی برای آن ها دارید و میخواهید بین رنگ و کاغذ دیواری انتخاب کنید این مطلب را از دست ندهید.

خوب است بدانید کاغذ دیواری و رنگ هر دو دارای یک سری مزایا و یک سری معایب هستند که با دانستن و مقایسه درست آن ها می توانید بهترین انتخاب را داشته باشید. در واقع بررسی این دو از نظر قیمت، کیفیت، ماندگاری و… می تواند به شما کمک کند تا انتخابی متناسب با خواسته های خودتان داشته باشید‌. در ادامه به مقایسه کاغذ دیواری یا رنگ روغن و مزایا و معایب هر یک می پردازیم:

1. هزینه

تفاوت قیمت رنگ و کاغذ دیواری به انتخاب شما بستگی دارد. در واقع این که شما کدام کیفیت کار را بین هر دوی آن ها انتخاب کنید و یا چگونه اقدام به اجرای آن کنید همگی در قیمت و هزینه موثر خواهد بود. به طور کلی کاغذ دیواری هزینه اولیه نسبتا بالایی دارد زیرا نیاز به نیروی حرفه ای و ابزار برای اجرای کار دارد. معمولا رنگ ها از کاغذ دیواری ارزان تر هستند و اگر به دنبال یک روش مقرون به صرفه هستید می توانید از این راه اقدام‌ کنید.

نکته ای که در ارتباط با اجرای کاغذ دیواری باید بدانید این است که کاغذ دیواری عمر طولانی تری دارد و این مسئله سبب کاهش هزینه در طول زمان می شود. در نتیجه اگر جزو افرادی هستید که زود به زود اقدام به تغییرات داخلی می کنید رنگ ها برای شما مناسب تر هستند اما در غیر این صورت استفاده از کاغذ دیواری از لحاظ هزینه ای مقرون به صرفه تر خواهد بود.☆ استفاده از با کیفیت ترین رنگ ها یا کاغذ های دیواری شاید در ابتدا هزینه زیادی را متحمل شوند اما در گذشت زمان قطعا متوجه مقرون به صرفه تر بودن آن ها نسبت به کار های بی کیفیت خواهید شد.

2. دوام و ماندگاری

از لحاظ دوام و مامدگاری می توان گفت که کاغذ های دیوار بیشتر و با دوام تر هستند و این مسئله سبب می شود تا ارزش یک بار هزینه بالا را داشته باشند. در واقع کاغذ دیواری های مدرن می توانند تا ۱۵ سال دوام داشته باشند و پایداری بالایی دارند و به راحتی تمیز می شوند. در حالی که رنگ دیوار ها به راحتی آسیب می بینند و می توانند به مدت ۵ یا ۶ سال روی سطحی که به خوبی آماده شده است دوام ‌بیاورند.☆ خوب است بدانید با وجود رنگ های امولوسیونی که ویژگی های زیادی نظیر ضد قارچ، قابل شستشو، دارای روکش مات یا براق و… دارند، در اتاق هایی با سطح رطوبت بالا استفاده نمایید.

3. نگهداری

اگر رنگ دیوار شما آسیب ببیند با رنگ آمیزی مجدد می توانید بدون زحمت زیادی آن را بازسازی کنید اما اگر این مشکل در ارتباط با کاغذ دیواری پیش بیاید باید به کل عوض شود زیرا یک پارگی کوچک سبب کل فرایند چسباندن کاغذ دیواری دوباره انجام شود.
☆ اگر‌ حیوان خانگی یا کودک دارید و ممکن است کاغذ دیواری را خراب کنند بهتر است از رنگ استفاده کنید.

4. کاربردی بودن

قطعا می دانید که کاغذ دیواری برای محیط هایی نظیر حمام و توالت و یا آشپزخانه انتخاب مناسبی نخواهد بود زیرا رطوبت موجود در این مکان ها سبب خرابی آن می شوند. به طور کلی اگر در استان هایی زندگی می‌کنید که رطوبت هوایی زیادی دارند بهتر است از رنگ هایی که با رطوبت مقابله می کنند استفاده کنید نه کاغذ دیواری.

5. زمان مورد نیاز برای اجرا

به طور کلی نصب کاغذ دیواری سریع تر از رنگ ‌زدن است. رنگ آمیزی دیوار ممکن است طولانی شود و همچنین تا مدت ها بوی رنگ در خانه احساس شود. از سوی دیگر جمع آوری و روکش کردن تمام لوازم خانه هنگام‌ رنگ آمیزی از دیگر مشکلات اجرای رنگ است.

6. تنوع

امروزه تنوع چاپ بر روی کاغذ دیواری ها بسیار زیاد است و شما می توانید حتی چاپ انتخابی خود را نیز سفارش دهید. کاغذ دیواری الگو و طرح های زیادی را در اختیار شما قرار می دهد. قطعا تنوع رنگ ها هم بسیار زیاد است و با ترکیب آن ها نیز باز هم ‌رنگ های جدیدی می توان ساخت. این که شما کدام را بیشتر می پسندید کاملا سلیقه ای خواهد بود.

7. آماده سازی


هم‌ رنگ و هم کاغذ دیواری قبل از اجرا نیاز به یک سطح یکنواخت و صاف دارند. در نتیجه دیوار ها باید سمباده خورده و گچ کاری شوند تا با یک لایه آستر تمام شوند. لازم به ذکر است یکی از مزایای اصلی رنگ ‌این است که اگر اشتباه عمل کنید ، رنگ آمیزی دوباره آسان تر است در حالی که اطلاح کاغذ دیواری بسیار دشوار است.

8. سازگاری با محیط زیست

در ساخت رنگ ها از مواد شیمیایی استفاده می شود که خطر بیشتری برای محیط زیست دارد. اما امروزه در بافت کاغذ دیواری ها از مواد و الیاف های سازگار با محیط زیست استفاده می شود که خطر کمتری برای محیط زیست دارند.

الان کاغذ دیواری مده یا رنگ؟!

یکی از پرسش هایی که هنگام دکوراسیون داخلی خانه شاید از خیلی ها بشنوید این است که الان چی مده؟! اکثر افرادی که در هر زمینه ای به دنبال پیروی از مد هستند همیشه می خواهند از خانه گرفته تا لباس هایشان طبق مد روز پیش برود. از این رو اگر بخواهیم بگوییم که الان کاغذ دیواری مده یا رنگ باید گفت که رنگ ها قطعا هیچ وقت از مد نمی روند همچنین کاغذ دیواری ها هم همینطور اما نکته ای که وجود دارد این است که شما باید با توجه به سبک چیدمانتان یکی را انتخاب کنید. به طور مثال می توان گفت که امروزه دیگر کاغذ دیواری هایی با طراحی های شلوغ و گل دار مد نخواهد بود.

اما در کنار آن شاید استفاده از کاغذ دیواری های با طراحی های ساده و یا خط دار بتواند انتخاب خوبی برای شما باشد. از سوی دیگر رنگ های سفید، شیری، کرم، مشکی ، طوسی و… جزو رنگ هایی هستند گه هیچ وقت از مد نرفته و دائما می توان آن ها را در تک تک دیوار ها یا اجزای خانه اجرا کرد.

پس برای این که بدانید چه کاغذ دیواری مد است و یا چه رنگی؟! ابتدا با سبک چیدمانتان آشنا شوید و سپس به دنبال طرح یا رنگ های مرتبط با آن باشید. همچنین با یک سرچ ساده در اپ های مختلف می توانید طراحی های به روز دنیا را پیدا کنید و از آن ها ایده های جذابی برای چیدمان خانه و انتخاب رنگ یا کاغذ دیواری پیدا کنید.

مزایا و معایب کاغذ دیواری


هر محصولی قطعا دارای یک سری مزایا و یک سری معایب است که با دانستن آن ها می توانید تصمیم درستی برای خریدن یا نخریدن آن بگیرید. در این قسمت درباره ی مزایا و مضرات کاغذ دیواری صحبت خواهیم کرد تا با آشنا شدن با تک تک موارد بتوانید تصمیم درستی در انتخابتان بگیرید. به طور کلی از معایب کاغذ دیواری می توان به این چند مورد اشاره کرد:

1) زیرسازی نصب

همانطور که اشاره کردیم پیش از فرایند نصب کاغذ دیواری نیاز به آماده سازی دیوار ها وجود دارد که با توجه به قدمت دیوار سختی و آسانی آن مشخص می شود. در دیوار های تازه ساخت که برای اولین بار نصب کاغذ دیواری روی آن ها صورت می گیرد نیاز به زیرسازی نیست اما دیوار های قدیمی زیرسازی های سختی را به همراه دارند.

2) تنوع بالا

تنوع بالا طرح و رنگ کاغذ های دیواری شاید حتی یکی از مزایای آن باشد اما هنگام انتخاب کار را کمی دشوار می کند و از سوی دیگر داشتن این حجم‌ از طرح و رنگ سبب دمده شدن زود تر طرح های قدیمی می شود.

3) هزینه خرید و نصب

بحث هزینه ی اولیه در ارتباط با کاغذ دیواری ها همیشه مطرح است. زیرا در ابتدا برای هزینه خرید و اجرای آن باید مبلغ زیادی را خرج کنید. این مقداز با توجه به متراژ دیوار خانه ها و تعداد آن ها متفاوت است.

4) شرایط محیطی

کاغذ های دیواری اصلا برای مناطق مرطوب مناسب نیستند و خیلی زود خراب می شوند. در نتیجه بهتر است در مناطقی که رطوبت بالایی دارند اقدام به نصب و هزینه برای کاغذ دیواری نکنید. رطوبت عامل خرابی و جدا شدن چسب کاغذ دیواری از دیوار است.

5) جدا سازی

هنگامی که قصد تعویض کاغذ دیواری را دارید برای جدا گردن کاغذ قبلی باید زمان زیادی را صرف کنید زیرا این جدا سازی کاری دشوار است و ممکن است در برخی موارد سبب آسیب به دیوار نیز شود.

6) تغییر‌ رنگ

اگر از کاغذ دیواری های کیفیت پایین و نامرغوب استفاده کنید بعد از مدتی شاهد تغییر رنگ در آن ها خواهید شد. این تغییر رنگ ممکن است بر اثرا تابش آفتاب اتفاق بیافتد و سبب دو رنگ شدن سطح دیوارتان شود.

7) مقاومت کم در برابر خراش

اکثر کاغذ های دیواری در برابر پارگی یا خراش مقاومت کمی دارند و این مسئله ربط زیادی به مرغوب یا نامرغوب بودن آن ها ندارد. شاید در مدل های با کیفیت تر این مقاومت کمی بیشتر باشد اما باز هم چون مواد تشکیل دهنده آن کاغذ است این اتفاق رخ خواهد داد.

مزایای کاغذ دیواری

• تنوع بالای طرح و رنگ که سبب انتخاب آن برای هر سلیقه ای می شود.
• برخی از انواع کاغذ دیواری ها جداسازی راحتی دارند.
• ماندگاری و دوام بالا در صورت عدم‌ خراش یا پارگی در آن ها
• قابلیت شستشو
• ایجاد اکسنت وال

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم تا با مقایسه کاغذ دیواری و رنگ به شما بگوییم که رنگ بهتر است یا کاغذ دیواری! به طور کلی با در نظر گرفتن شرایط مختلف مانند محیط مرطوب ، داشتن حیوان خانگی، بر اساس مد پیش رفتن یا نه، داشتن طرح مخصوص و دلخواه، تنوع طرح و رنگ ، هزینه و اجرای آن ها، و… نکات این چنینی می توانید انتخاب کنید که کدام مورد برای شما بهتر است. امید واریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟